• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteriladdning

F

F.d. 8765

Guest
Är det någon som kan upplysa mej om följande.
Skall koppla in en solpanel och regulator av märket MaxPower.

Bilen är utrustad med ett electroblock modell EBL 99.

Kopplar jag in regulatorn till EBL:en eller direkt till batteriet?

Laddar solpanelen även startbatteriet om jag ansluter till EBL:en?

Nu är det så, att det är 3 st 50 watts paneler varav 2 st är paralellkopplade. Orsaken är att regulatorn klarar endast max 7 A och panelerna ger 3 A /st.
Så en anläggning består av 2 paneler och regulator och en anläggning av 1 panel och 1 regulator.

T.Rantzow

HBK Valberedning
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2025
Sv: Batteriladdning

Hej Tim

Din undran är alltför basal ( hoppas jag inte är oförskämd nu) men du skall inte pilla med dina solceller själv med tanke på din frågeställning.
Jag tror du ger dig in på ett område som du inte behärskar fullt ut.

Mitt råd är att du gör mekanikerjobbet själv, monteringen på taket, och sen överlämna resten till en bil-elektriker som kan plocka ut plus och minus på respektive panel samt koppla ihop de 3 cellerna så de inte blir seriekopplade.
Troligtvis har du en ingång på ditt elektroblock som klarar 150 Watt så regulatorerna kan du slänga, men det ser elektrikern direkt på ELB:s el-schema.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

EBL 99 har ikke direkte støtte for solpaneler, men forutsetter en spesiell regulator LRS 1214 for kobling til en solarinngang på EBL. Ved bruk av google kan en finne mye informasjon om dette temaet. Det finnes ikke et enkelt svar på Tim sin fråge!

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, hur du än gör så skall du inte koppla in två separata regulatorer till samma batteribank utan att veta att det går, för de kan nog att lura varandra eftersom de får blandad information både från batterierna och den andra regulatorn.

Lycka till JANKRO.

flycn

FD HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
2105
Medlemskap
2022

Hej

Det enklaste är att du skaffar en ny regulator som tål 10 amp, men jag har kanske hittat en lösning på ditt problem. När jag tittade på kopplingschemat så hittade jag en ingång för extern laddare. Jag skulle koppla de paralellkopplade panelerna till den trepoliga kontakten för solcell på EBL, där 3 är + och 1 är - 2 ska vara + och är till underhållsladdning av startbatteri. Den enkla panelen skulle jag koppla till den 2 poliga Block 7 Zusatzladegerät (tillsatsladdare), där 1 är - och 2 är +. Enligt schemat så borde det fungera. Kontakterna finns hos ELFA den trepoliga heter 44-183-15 och den tvåpoliga 44-183-07, till kontakterna behövs den kontaktstift, och det har jag kvar 97 stycken kvar då minsta kvantitet att köpa är 100. Om du har långt till närmaste ELFA och vill slippa postorderavgifter så kan jag köpa kontakterna åt dig här i Linköping och skicka dem till dig. Kontakterna kostar för båda c.a 14:- kronor och kontaktstiften 1:50 styck. Jag skulle också byta säkringen på Zusatzladegerät från 20 A till 7,5 A eller 10 A.

Magnus

Tommy

HBK Medlem
Kommun
Håbo
HBK-Nr
515
Medlemskap
2025

Basal (biologi)

Från Wikipedia

Hoppa till: navigering, sök
Inom fylogeni betecknar basal en medlem av en systematisk grupp som skiljde ut sig tidigare från gruppen än andra organismer av samma grupp. Här är ett exempel.
  • Gibboner är basala till andra arter i överfamiljen Hominoidea (t.ex. gorilla, schimpans och människa). De skilde sig tidigast från djurgruppen.
Många biologer (särskilt de som använder kladogram) föredrar ordet "basal" istället för "primitiv", då sistnämnda ordet kan leda till missförstånd. Om en basal medlem av en grupp existerar bredvid andra medlemmar har den mer tid att anpassa sig till dessa förhållanden som finns i organismens omgivning.
Hälsningar

Toppen