• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteriladdning

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Batterier 2x GEL byts (11 år) - båda med 'svullna' gavlar!!??
Hobby använder CB 522 pulsladdare och 'överladdning' är omöjlig eller hur?
Ur 'garnhärvan' (dåligt utförande) förmodas 150W solcell reglera (90/10% bodel/startb.) och ansluten parallellt(?)
DENNA regulator är svårligen att se som 'intelligent' d.v.s. 'linjär'
Skall man anta att parallellanslutningen 'överladdar' GEL-batterierna(?) upphov till svullna gavlar?
Märkligt - opåverkat startbatteri Pb testat OK - fulladdat - tappar endaste 0,04 V på 36 tim. i vila.
Hasse
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
685
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
CB522 är en duglig laddare för fritidsfordon. Den har dock bara en utgång som kopplas antingen för Gel (13.8V) eller standard Pb (13.5V). Max utström 22A. Utgången är säkrad med en 30A säkring.
150W solcell(er) ger knappast ut mer än 10A under optimala förhållanden.
Jag bara undrar huruvida dina batterier har utsatts för hög värme på något sätt och att de har havererat på grund av det. Eventuellt under en laddningfas med hög ström. Laddaren kan ju vara sönder.
Du säger att startbatteriet är OK men laddas den från CB522 utgången som även laddar Gel-batterierna?
 

ÅLEG

HBK Medlem
Inlägg
111
Kommun
Åland
HBK-Nr
1583
Medlemskap
2024
Helt rätt Seppo -522:an gör sitt jobb enl. spec. Trasig(?) knappast - märkbar positiv laddning (flera ggr.)n år startbatteriet efter djupa läckage (orsakat av bodelsbatterierna) som NU bedöms med kortslutna celler)
Hög temp. nja(?) förare & codriver sitter/bidrar ju ovanför - parkerat någon gång på solkusten men knappast över 50 gr.
Laddning av startbatteri - samtidigt blir mitt svar - på något sätt fördelas vid nätanslutning - Regulatorn för solcellen styrker påståendet - valbar laddfördelning = %-tal för bodel resp. startbatteri.
Få känner för mera 'kloka råd' så nya batterier får genomleva åldring-/kortslut processen - Bara att hoppas på nya 11 år.
Hasse
 
Toppen