• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare ?

F

F.d. 55425

Guest
Hej då var det dax att fråga igen.Åker imorgon och köper en batteriladdare att ha hemma för att ladda bil och bodelsbatterier. Biltemas laddare artikelnr: 37740 laddare med booster 699kr är den ok för det jag ska ha den till???? Kram Agge
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.535
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare ?

Hej!

Det tror jag säkert.

Jag köpte däremot denna. Art. nr. 37734 för 599:-
Smartladdare - Biltema

Vad säger experterna. Vilken bör man välja?? :confused:

Smartladdare

Mikroprocessorstyrd 12 V-laddare för laddning och underhållsladdning av alla typer av 12 V (14-230 Ah) syrafyllda batterier, inklusive GEL-, WET- och AGM-batterier. Kan vara ansluten under lång tid, idealisk för ”säsongfordon”. Lämplig för både bil-, båt- och husvagnsbatterier. Underhållsladdning med pulser ger batteriet bästa prestanda och livslängd. Fyra laddningslägen; 14,4 V, 14,7 V, 13,6 V/SUPPLY och 16 V/ BOOST. Rekonditionering/uppladdning av djupt urladdade batterier genom 16 V BOOST-läget. Batteriladdaren kan även användas som strömkälla genom SUPPLY-läget. Låg backström, lågt rippel och inspänningsoberoende (170-260 V). Laddaren visar hur mycket batteriet är laddat. Minnesfunktion som medför att laddaren automatiskt återgår till det sist valda läget när den startas/ansluts till eluttaget. Försedd med gnistskydd, samt skydd mot kortslutning, felkoppling och överbelastning. Genom den inbyggda, elektroniska strömbrytaren så kommer batteriladdaren ej att aktiveras omedelbart den ansluts till ett batteri, utan först sedan användaren valt laddningsläge. På detta sätt undviks risken för gnistor som annars ofta sker när batteriladdaren ansluts till batteriet. Utbytbara laddningskablar med polklämmor resp. ringkabelskor. Kompakt mått/design med fästhål för fast montage. Batteriladdaren är IP65-klassad, vilket innebär att den är både skölj- och dammtät. Godkänd för utomhusbruk. Tekniska specifikationer: Modell: CB7-2L-VD/BS Ingångsspänning: 170–260 V AC, 50/60 Hz Ingångsström: 1,2 A RMS max. Backström: < 5 mA (Ingen AC input) Laddspänning (blybatteri): 14,4 V ±0,25 V eller 14,7 V ±0,25 V 13,6 V ±0,25 V eller 16,5 V ±0,25 V Max. laddström: 7 A ±10 % Pulsation: 150 mV, max. 0,3 A Typ av laddare: Helautomatisk med pulsunderhåll Typ av batterier: 12 V bly/syrabatterier (WET, GEL, AGM) Laddkapacitet: 14-230 Ah Invändig säkring: 10 A Omgivningstemperatur -20 °C till +50 °C Kapslingsklass: IP65 (skölj- och dammtät) Hörbart ljud: < 50 dB (test from 500 mm distance) Mått: 206 x 94 x 52 mm (lxbxh) Vikt: 785 g
 
Senast ändrad:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Batteriladdare ?

Hej
Biltemas laddare är säkert bra men om du har flera stora batterier att ladda kommer det att ta ganska lång tid. En laddare på 7A är inte så stor och vanligen har man litet större laddare i moderna husbilar. 16-20A är vanligt i små och medelstora bilar och stora lyxbilar kan ha upp till 100A men då ofta ihop med batteribanker på 500+ A-timmar:)
 
Toppen