• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare.

F

F.d. 1649

Guest
Hej.
Jag har en Concorde Carver med Waecos 25 amp. batteriladdare.Jag undrar om kylfläkten skall gå alltid eller startar den bara när det blir för varmt?Jag har aldrig hört att den gått förut men nu går den fast den bara laddar med 1 amp och laddaren är iskall.
Mvh Jan-E.
 
F

F.d. 1649

Guest
Sv: Batteriladdare.

Hej.
Jag har en Concorde Carver med Waecos 25 amp. batteriladdare.Jag undrar om kylfläkten skall gå alltid eller startar den bara när det blir för varmt?Jag har aldrig hört att den gått förut men nu går den fast den bara laddar med 1 amp och laddaren är iskall.
Mvh Jan-E.
Finns det verkligen ingen som vill svara på detta?
Knut Du vet ju det mesta.
Mvh Jan-E.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Batteriladdare.

Jag hade en Waeco 25A laddare (inköpt 2002) med dubbel utg på förra bilen och där startade fläkten enbart när laddaren var rejält varm.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: Batteriladdare.

Jag har köpt en CTEK MXS-4003 batteriladdare. När jag läser instruktionerna så står det att laddaren är konstruerad för blysyrabatteri 1.2-140Ah. Och att laddaren inte får användas för andra ändamål. Nu till min fråga. Är Gel batterier en typ av blysyrabatteri? Kan jag använda min inköpta laddare om jag har ett gel-batteri? På förpackningen till laddaren visar den att jag kan använda den till alla typer av fordon och det står även " for all of 12V lead acid batteries 1.2-140Ah".
Hälsningar........Ce-eN ! :confused:
 
F

F.d. 5361

Guest
Sv: Batteriladdare.

Jag har köpt en CTEK MXS-4003 batteriladdare. När jag läser instruktionerna så står det att laddaren är konstruerad för blysyrabatteri 1.2-140Ah. Och att laddaren inte får användas för andra ändamål. Nu till min fråga. Är Gel batterier en typ av blysyrabatteri? Kan jag använda min inköpta laddare om jag har ett gel-batteri? På förpackningen till laddaren visar den att jag kan använda den till alla typer av fordon och det står även " for all of 12V lead acid batteries 1.2-140Ah".
Hälsningar........Ce-eN ! :confused:

cTek hemsida står

Spänning in 220-240VAC, 50-60Hz
Spänning ut 14.4V/0.8A, 14.4V/4A, 14.7V/4A
Laddström 4A
Rippel 240mVp-p, 16mAp-p
Omgivningstemperatur -20°C till +50°C, uteffekten reduceras automatiskt vid högre temperatur.
Kylning
Typ av laddare 8-stegs, helautomatisk primärswitchad med pulsunderhåll.
Batterier 12V bly/syrabatterier (Öppna, MF, AGM, Calcium/Calcium och GEL)
Batterikapacitet 1,2-90Ah (1,2-140Ah underhållsladdning)
Dimensioner (L x B x H) 168x65x38mm
Kapslingsklass IP 65
Vikt 0,6kg

GEL-batteri är likaledes bly-syr

Mvh.

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen