• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriladdare typ Jula / Lidl

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Min Ctek har gjort sitt, så för att bara underhållsladda så länge köpte jag en laddare på Lidl. Det är samma som Julas.
De skall enl bruksanv. ladda upp och sedan underhållsladda. Jag laddade ett batteri och har låtit det stå nu i 14 dagar. Igår såg jag det var nere på 12.2V. Tänkte undrar hur långt ner det sjunker innan den startar laddningen igen. Kopplade på en lampa 55W När det vara nere på 8,8 V avbröt jag och startade laddaren igen. Den borde startat vid 11,8V eller så
Sammanfattning: SKIT.
Undrar om Ctek också beter sig så. Man bara kopplar in och förväntar sig att det skall sköta sig automatiskt.
Batteriladdare Lidl.jpg
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Du kan inte förvänta dig mer av en skitladdare, går inte att jämföra med Ctek. Personligen så tycker jag Julas laddare (Hamron) är snäppet bättre än Biltemas men inget slår ju en Ctek.
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Topaz: Har du provat som jag. Både med Julas /Lidl och Ctek. Koppla laddaren, låt stå till självurladdning. alt häng på en liten 1-2W lampa och se och den startar själv.
 

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
836
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Nej inte på det sättet, har ett 30 tal fordon igång som underhålls laddas regelbundet, har satt en laddare i varje. Har provat alla möjliga billiga fabrikat så har lite erfarenhet av vad som fungerar över tid. Men det räcker med att låsa upp med fjärren för att laddaren ska gå från underhåll till laddning på Ctek iaf.
 
Senast ändrad:

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Pålle, Kanske, Men det hade varit bra med en "riktig" så man kan ladda också, Jag förstår din tanke, underhållning OM batteriet är redan uppladdat.

Som ovan. Undrar även om Ctek (skall göra) startar när det sjunker till ex under 12 V.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.599
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Både Biltema och Jula har tidigare haft batterikonditionerare i sitt sortiment, men inte nu längre.

Har en av varje och använder den i våra personbilar om vi reser bort en längre tid under vintern.

Har aldrig haft startproblem sedan vi började använda dem.

Pålle
 
Toppen