• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterihjälp

GarryLopez_

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Sundbyberg
Hej!

Har just nu ett 12 V 80 Ah fritidsbatteri som suttit i bilen i ca 3 år, har fungerat att driva lampor, mobilladdning och värmare men nu gett vika.

Har nu köpt 100 W med MPPT regulator även nytt Kompressorkylskåp från Sunwind, cusine 50L, som ska funka på 12V.

vill ha ett batteri som inte är för tungt och helst agm eller gel-batteri.




Nu till frågan; vilket batteri ska jag köpa? Använder husbilen från tidig vår till sen höst. Vill driva följande;

Kompressorkylskåp 0,9-1 ah
Värmare trumatic 0,6-1 ah
Led lampa
Mobilen

tack på förhand
 

GarryLopez_

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Sundbyberg
Enligt tillverkaren så ska den dra 0,9 a, vi fårse hur det ser ut. Har nu köpt batteri och amperemätare! Nu vidare till att koppla ihop allt, har lite erfarenhet men kan ha tänkt fel.

20210318072611-2a00:801:74c:d1c7:7581:88c:a728:d569.jpeg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.870
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Enligt tillverkaren så ska den dra 0,9 a, vi fårse hur det ser ut. Har nu köpt batteri och amperemätare! Nu vidare till att koppla ihop allt, har lite erfarenhet men kan ha tänkt fel.

20210318072611-2a00:801:74c:d1c7:7581:88c:a728:d569.jpeg

Jag menar att vid normal användning av 12V kylskåp i husbil, så kan man utan att skämmas dubbla tillverkarens effektförbrukaruppgifter,
ungefär lite som bränsleförbrukning på bilar, alltså stört omöjligt att komma ner i de fina siffror de uppger.
Är det sen varm sommar, och man man hämtar kylda drycker m.m. i kylen så får den ett tufft jobb att göra.
Jag har också en kompressorkylväska stående i garaget på husbilen, jag kör den 24/7, den är strömsnål, men jag tog hellre till med lite större batteri, än att behöva vara orolig att man tömmer batteriet för djupt.
 

Scottogmeg

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Tønsberg
Hvarfor ikke kjøpe et Lithium batteri? Koster litt mer men jeg mener det er værd hver en krone. Liten vekt, rask ladning, skydd mot total utlading, lang levetid etc. Det kipeste jeg kan tenke meg er å være på semester og ikke ha strøm nok. Med flere dager med regn vil det bli lite strøm med vanlig batteri mens et Lithium lades også mer i gråvær fra slcellerna. Også lading med motor lades det 2-3 ganger raskere. Om du setter inn et større agm vil elverk, dynamo, slite hardere for å lade.

For miljøfreaks er det også en grønn linje som kan redde hele kloden og menneskeheten fra å gå under I følge den Norske statsministeren.
 
Toppen