• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterihjälp

GarryLopez_

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Sundbyberg
Hej!

Har just nu ett 12 V 80 Ah fritidsbatteri som suttit i bilen i ca 3 år, har fungerat att driva lampor, mobilladdning och värmare men nu gett vika.

Har nu köpt 100 W med MPPT regulator även nytt Kompressorkylskåp från Sunwind, cusine 50L, som ska funka på 12V.

vill ha ett batteri som inte är för tungt och helst agm eller gel-batteri.




Nu till frågan; vilket batteri ska jag köpa? Använder husbilen från tidig vår till sen höst. Vill driva följande;

Kompressorkylskåp 0,9-1 ah
Värmare trumatic 0,6-1 ah
Led lampa
Mobilen

tack på förhand
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Nu till frågan; vilket batteri ska jag köpa? Använder husbilen från tidig vår till sen höst. Vill driva följande;

Kompressorkylskåp 0,9-1 ah
Värmare trumatic 0,6-1 ah
Led lampa
Mobilen
Lite huvudräkning: Kylskåp+värmare ca 2 x 24 = 48 Ah per dygn, ledbelysning ytterligare några Ah, mobilen bortser jag ifrån:
Med tumregeln att inte ladda ur blybatterier mer än 50% så hamnar man på storleken 95-100 Ah.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej!

Har just nu ett 12 V 80 Ah fritidsbatteri som suttit i bilen i ca 3 år, har fungerat att driva lampor, mobilladdning och värmare men nu gett vika.

Har nu köpt 100 W med MPPT regulator även nytt Kompressorkylskåp från Sunwind, cusine 50L, som ska funka på 12V.

vill ha ett batteri som inte är för tungt och helst agm eller gel-batteri.




Nu till frågan; vilket batteri ska jag köpa? Använder husbilen från tidig vår till sen höst. Vill driva följande;

Kompressorkylskåp 0,9-1 ah
Värmare trumatic 0,6-1 ah
Led lampa
Mobilen

tack på förhand

Dina frågor skapar nya frågor,
Har du tänkt fricampa,
(alltså inte ansluta dej till 230V, eller starta husbilen)
isåfall hur länge?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024

Va tror ni dom här batterierna, bra pris och rätt lätta. Tänkte köpa två stycken och få ut 150 ampere, vilket borde funka 3 dagar utan sol på panelen.
Dessa batteri ska klara att laddas ur om jag förstår det rätt?

Har ingen erfarenhet av just det batteriet men verkar av allt att döma vara ett förbrukarbatteri, är det ett riktigt "deep cycle" så kan du utnyttja 80% av kapaciteten, 120Ah på 2st batt. med din låga belastning kommer de även att kunna leverera det. Troligtvis kommer du inte att urladda så djupt eftersom dina 100W hjälper till att förlänga din fricamping.
priset du funnit verkar konkurrenskraftigt mot denna leverantör 12V EG75-12 AGM Batteri 75Ah 259 x 168 x 208 mm Euroglobe

OBS! du ska ändå beräkna din bobatteribank på ett uttag av 50%, alltså blir din dygnsförbrukning 75Ah, så ska du ha 2x75Ah eller 1x150Ah.

Hittade faktiskt en pdf med riktig spec. på kapaciteten, här kan du se vad batteriet kan leverera över tid :)
 

Bilagor

  • 77263.pdf
    1 MB · Visningar: 51
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Va tror ni dom här batterierna, bra pris och rätt lätta. Tänkte köpa två stycken och få ut 150 ampere, vilket borde funka 3 dagar utan sol på panelen.
Dessa batteri ska klara att laddas ur om jag förstår det rätt?
Var hittade du informationen om att du kan ta ut 75a /batteri....?
Jag hittar inte den information...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.871
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Var hittade du informationen om att du kan ta ut 75a /batteri....?
Jag hittar inte den information...

De här h-värdena gäller ju till batteriet är helt tomt och bör inte användas vid beräkning av sin batteribank, då överlever troligen inte batteriet 100 cycler.
Men det levererar 78Ah vid en belastning på 3,9A under 20h, men då är batteriet helt tomt efter det.
Bild urklippt från pdf'n till nämnda batteri

SkärmklippA.JPG
 

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Inlägg
492
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2024

Va tror ni dom här batterierna, bra pris och rätt lätta. Tänkte köpa två stycken och få ut 150 ampere, vilket borde funka 3 dagar utan sol på panelen.
Dessa batteri ska klara att laddas ur om jag förstår det rätt?
När det gäller blybatterier så brukar man säga att ju mer bly ju bättre om man vill har hållbarhet och kapacitet
När det gäller AGM så har man ingen elektrolyt som fyller batteriet utom lite som är bundet i glasfibermattan. Detta spar vikt. Även cellernas bly är tunnt, vilket sparar vikt. Men AGM fodrar att man sköter det med laddning och urladdning enligt specifikationerna. Gamla typen blybatteri var betydligt tåligare då.
 

GarryLopez_

HBK Intresserad
Inlägg
7
Kommun
Sundbyberg
Tack återigen för utförliga svar, lärt mig mkt. Har räknat på åtgången för min anläggning och ser ut att landa på 60 ah per dygn. För att slippa byta batteri vartannat år vill jag lägga lite extra på batteriet, letat runt och fastande för detta;







Va tror ni?
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det värde som tillverkaren anger i databladet som snitt stämmer aldrig.
Efter att både haft flera 12v skåp i sommarstuga och husbil så skulle jag snarare säga dubbla den siffran så är man i närheten.
På min förra HB räckte det nått och jämt med ett 105ah batteri, fick stoppa i ett extra när vi körde på vintern och hade dåligt med sol på mina 2x150w paneler.
 
Toppen