• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterihantering

Beardie

HBK Medlem
Inlägg
15
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30816
Medlemskap
2024
Vår LMC 712 -19 ska in för vintern. Då krävs att bägge batterierna plockas ur. Jag vet var de sitter men jag behöver få koll på hur man enklast får bort dem. Det måste gå ganska snabbt.
Kan man ta ur bodelsbatteriet i förväg och köra bilen utan batteriet till garaget?
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Glöm inte att koppla ur solcellerna från regulatorn innan ni tar bort batteripolerna.
(om ni har solceller).

Glöm inte att isolera bodelsbatteriets kabelskor så att dom inte
slår mot något och orsakar kortslutning när ni tagit bort batteriet.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Detta är ordningsföljden när man skall ta bort batteriet enl flera länkar på forumet
och jag tror det står i en manual som någon refererar till också men hittar inte den tråden just nu.

Vid batteri urkoppling bryter man först kopplingen mellan solcell och regulator sedan tar man bort batteripolen/erna.
Vid batteri inkoppling så kopplar man sedan in regulatorn (detta kan ske samtidigt då regulatorn ofta sitter kopplad till batteripolen) och sedan kopplar man in solcellen eller cellerna.
 
Toppen