• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterihälsa- hur mår batteriet?

Helena & Lasse

HBK Medlem
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
34637
Medlemskap
2025
Nu har de gamla batterierna stått ute i ganska exakt en vecka utan laddning så är jag lite intresserad utav hur deras hälsa är.
Batteri 1 och batteri 2
Vid mät tillfälle ca+7°c
Utetemperatur har varierat mellan noll och 14 grader.

Länk till likadana TAB Polar 95Ah +H

Vad tror ni?
Tab Polar 95Ah EN 850

Bilagor

• IMG_6734.webp
    IMG_6734.webp
    48,8 KB · Visningar: 50
  • IMG_6735.webp
    IMG_6735.webp
    48,2 KB · Visningar: 50
Senast ändrad:
Hej! Värdena för obelastat verkar ju ok. Men hur gjordes belstningsprovet? Siffran i sig säger ju inget. Jag brukar koppla en växelriktare till batterierna jag testar och belasta med ett frostvakts element på ca 200W. Det brukare belasta batteriet med ca 17A. Sedan är det bara att räkna. Ett 95 Ah batteri i god kondition bör kunna leverera 47Ah (50%) dvs i 2 h 45 min med denna belastning utan att spänningen på slutet sjunker till mer än strax under 12V. Batteriet måste laddas fullt före testet. Om spänningen sjunker till nedåt eller tom unde 11V bör du nog fundera på att byta beroende på hur beroende du är av batterikapaciteten. Om du tar tiden det tar för batteriet att sjunka ner till strax under 12V har du ett ungerfärligt mått på hur mycket kapacitet du har kvar i batteriet. Om det med 17A belastning tar 1 tim tills batteriet har sjunkit till strax under 12V har batteriet en kapacitet på 34 Ah varav du inte bör utnyttja mer än hälften. Obs att ovanstående endast gäller bly-syra batterier i allmänhet. Talar vi om Lithium batterier är det en helt annan historia.
Lycka till
Claes

Tillbaka
Toppen