• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batterifråga

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024

Bobbermange

HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
35089
Medlemskap
2025
En rekommendation omkring 100Ah på batteriet. Med så lite som det du visar. Så räcker det knappt ett par timmar i HB. Men allt beror på vad du ska driva det med
Jag kände också på mig att det var litet. Det skall vara till lampor, dator och ladda mobilen. Men det blir ett större med mer Ah, 16 känns inte realistiskt om man skall ha runt 100Ah. Tack för era svar, dessa räcker för ett beslut.

Imorgon skall jag läsa på mer om detta.
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Jag kände också på mig att det var litet. Det skall vara till lampor, dator och ladda mobilen. Men det blir ett större med mer Ah, 16 känns inte realistiskt om man skall ha runt 100Ah. Tack för era svar, dessa räcker för ett beslut.

Imorgon skall jag läsa på mer om detta.
Bara fråga på. Vi hjälper dig så gott det går
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag kände också på mig att det var litet. Det skall vara till lampor, dator och ladda mobilen. Men det blir ett större med mer Ah, 16 känns inte realistiskt om man skall ha runt 100Ah. Tack för era svar, dessa räcker för ett beslut.

Imorgon skall jag läsa på mer om detta.

Börja med att beräkna vad dina prylar drar i Watt, sedan hur många timmar du önskar använda dem.
1Ah är ca. 12,5W i 1h.
När du fått fram ditt behov i Ah så måste du dubbla det i ett blybatteri, då du endast bör tömma 50% ur batteriet.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
50% urladdning får nog ses som ett absolut maxuttag, efter det blir uttaget direkt skadligt. Redan efter 30% uttag ökar slitaget markant så dimensionerar man batteribanken så att uttaget aldrig övergår 30% så håller batterierna åtskilliga år längre och för de flesta husbilar så blir det då en batteribank på 200Ah och uppåt.
Sedan ska man också se till att installera batterier som inte tar skada av den låga laddning som solceller stundtals ger, det är långt ifrån alla batterier som mår bra av det.
 
Toppen