• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriförsörjning

F

F.d. 5376

Guest
Hej!
Nybliven husbilsägare och medlem i husbilsklubben, i den ordningen. Vi har precis gjort vår första resa och givetvis får man en del funderingar. När det gäller fricamping vill man ju gärna ha ström till lampor och vattenpump, det andra som värme och kylskåp körs ju på gasol. Min fråga blir då gällande bodelsbatteriet: Hur länge bör en halogenlampa kunna vara i drift innan batterietlarmet börjar larma. Vi har stannat med fulladdat batteri och har ändå inte lyse mer än en halvtimme. Har ett bly/syra 85 Ah. borde inte det räcka längre? Batteriet kanske är dåligt, har inte kollat upp det, men det känns som om alla runtomkring både hade TV och lyse halva natten.

Lindarna:confused::confused:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Batteriförsörjning

Vi har två st 85 Amp batterier. Brukade klara oss 2-3 dygn med belysning, dator mm. innan vi monterade solpanelen - nu klarar vi oss längre om solen tittar fram nån gång emellanåt.
 

Jörgen

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Beziers
HBK-Nr
222
Medlemskap
2024
Sv: Batteriförsörjning

Har 1st batteri 80 Amp. Klarar oss ca 2dagar med belysning dator mm.. Kör sedan 4-5 mil därefter fulla batterier igen´ Skulle nog byta batteri..
 
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Batteriförsörjning

Spara ca 90% ström med LED-lampor.
Mvh.Lasse

Klockrent ! Sådana ska det bli i hela bussen
ordningsman.gif
Finns de med olika färger också ?
 
F

F.d. 29892

Guest
Sv: Batteriförsörjning

Hej,välkommen till klubben, min andra husbil med solcell,behöver inte tänka på batterirna, bra investering . ha de sepen.
 

krisla

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
4224
Medlemskap
2024
Sv: Batteriförsörjning

Vi har två st 85 Amp batterier. Brukade klara oss 2-3 dygn med belysning, dator mm. innan vi monterade solpanelen - nu klarar vi oss längre om solen tittar fram nån gång emellanåt.
Hejsan!
Intressant med solpaneler, vilken sort ska man ha och vad kostar dessa. Vi har för ca 6 månader köpt en husbil Hymer swing 644 och upptäkt att batterierna håller flera dagar men med solpanel blir det förståss längre tid.
Häls
Lage
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Batteriförsörjning

Vi monterade en 175W/24V Panel från PVE i Vilshult, med en MPPT regulator från Conrads. Total kostnad drygt 7000 kr inkl montering på alu-profiler. Det finns flera trådar här med alla detaljer och många bilder.
:wink:
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5106

Guest
Sv: Batteriförsörjning

En liten undran bara :rolleyes:Skillnad i Lumen på vanliga glödtråds spol-lampor och LED spol-lampa ? Lyser det ungefär lika starkt eller.....
 
Toppen