• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriexplosion

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
Har en Adria Corall SLL 2010, kört ca 4000 mil. Häromdagen när vi står på en parkering o ska åka iväg, exploderar något o börjar ryka i förarhytten. Ej brandrök o det rann vätska under bilen, ej bensin eller olja, troligtvis vatten. Detta om batteriet fick vi veta av verkstaden som bilen bogserades till. Skulle vara intressant o höra omnågon annan varit med om detta? Nu får vi nöja oss att göra lite annat. Karin
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
det var ju tur att ni stod still på en parkering ! kunde blivit mycket värre så ni har haft tur batterier är inte att leka med och nu har det varit så varmt och det knäcker batterier som inte är riktigt friska ! hoppas att inte bilen fick för stora skador ? utan det räcker med lite sanering och i med ett friskt battteri så är ni snart iväg igen ! lycka till !
 

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
det var ju tur att ni stod still på en parkering ! kunde blivit mycket värre så ni har haft tur batterier är inte att leka med och nu har det varit så varmt och det knäcker batterier som inte är riktigt friska ! hoppas att inte bilen fick för stora skador ? utan det räcker med lite sanering och i med ett friskt battteri så är ni snart iväg igen ! lycka till !

Ja man får hoppas det inte kostar för mycket, ingen motorförsäkring gäller ju när bilen är över 10 år finns värre saker, ☀️
 
F

F.d. 22252

Guest
Gäller ju att sanera fort med något som neutraliserar syran, själv använde jag ammoniak på en del kläder men byxorna blev det trasor av. Fick syra i ögonen men hade bara några meter till ett tvättställ. Blir det kortslutning i en cell med tändande gnista så finns ju både ren syrgas och väte i batteriet - knallgas! Hoppas verkstaden sanerat annars lär det bli hål i golvet över tid.
 

Karin o Arne

HBK Medlem
Inlägg
26
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
8084
Medlemskap
2024
Gäller ju att sanera fort med något som neutraliserar syran, själv använde jag ammoniak på en del kläder men byxorna blev det trasor av. Fick syra i ögonen men hade bara några meter till ett tvättställ. Blir det kortslutning i en cell med tändande gnista så finns ju både ren syrgas och väte i batteriet - knallgas! Hoppas verkstaden sanerat annars lär det bli hål i golvet över tid.
Tack för din kommentar, hoppas verkstaden gjort det
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.710
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Jodå, jag har också varit ute för det. I princip allt som syran kom i kontakt med blev förstört, inte direkt men redan efter ett par dagar började det att synas.
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.821
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tyvärr var det bodelsbatteriet. Var i garaget under sängen. Mindre brand och massor sönderfrätt. Säkerligen det mesta el även kortsluten
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.278
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag stod bredvid ett löst batteri, som någon provade startmotorer med.
En vägg emellan och ca sex meter totalt, det lät som ett 9mm pistolskott.
Personen i fråga var sprayad med syra, tur han var glasögonbärare, dessa skyddade ögonen.
Han vacklade ut och fick stöttas mellan två av oss till ögondusch.

Ta detta med batterisäkerhet på allvar!
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag stod bredvid ett löst batteri, som någon provade startmotorer med.
En vägg emellan och ca sex meter totalt, det lät som ett 9mm pistolskott.
Personen i fråga var sprayad med syra, tur han var glasögonbärare, dessa skyddade ögonen.
Han vacklade ut och fick stöttas mellan två av oss till ögondusch.

Ta detta med batterisäkerhet på allvar!
Ungefär vad som hände mej men nära till tvättställ och inga glasögon men mycket vatten snabbt hjälpte.
 
Toppen