• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriet tar drar ut direkt

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Vi lät installera (av auktoriserad verkstad) 320W solceller, Inverter enl. bild, (vi har ett batteri) regulator Votronic Solar Controller MPP 350 Duo Dig på vår Adria från 2018. När vi för första gången nu i höst skulle använda oss av vattenkokaren 1300W, så gick fulladdat batteri ner till i princip 0, Invertern varnade direkt. Jag har en teori om att inställningen på regulatorn inte är korrekt (se bilaga) och att batteriet har tagit skada. Tycker också att batteriet går ner snabbt till 70% på enbart användning av några lampor och cirkulationspump. Tilläggas kan att regulatorns lampa "batt.full" inte lyser vid fulladdat batteriHusbil batteri.jpegHusbil, regulator.jpegBroschyr-husbil.jpeg
 

MonKen

HBK Medlem
Inlägg
243
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
25855
Medlemskap
2024
Även värmen i utrymmet påverkar motståndet i kablarna. För varje grads ökning i kabeln ökar motståndet med 0,4%. Om man kollar på Ingvars beräkning så ökar motståndet i kabeln bara mer och mer ju varmare det blir. Är dessutom kabeln i ett flexrör gör inte saken bättre. Inverten skapar också mycket värme.
Jag tycker inte att en inverter ska vara i ett instängt utrymme.
Om det är så i det här fallet går inte att se.
Den är monterad i ett "stängt" utrymme.
 
Toppen