Sv: Batteriet eller laddaren
Faller spänningen från 14 volt till 11 volt på bara en halvtimma så låter det som att nåt är fel på batteriet/erna.
Har du ett eller två batterier ?
Citat " DÅ visar båda batterierna 14,0V "
Har du bytt ett batteri och har kvar ett gammalt som är dåligt så kan det påverka laddningen, ett nytt batteri är ingen garanti för att det är felsäkert, har hänt att nya batterier inte funkar, värre är att blanda nya med gamla om det gamla är dåligt.
Bägge batterierna bör laddas var för sig och sedan testas med belastningsmätare var för sig för att kontrollera hur stort uttag de tål vilket även visar om de är slut.
Moderna laddare är lite kinkiga att använda eftersom de går över till underhåll ganska snabbt om batteriet inte vill ta mot mer laddning vilket gör att dåliga batterier snabbt kan visa hög voltstyrka vilket får laddaren att gå över till underhåll.
Gamla " raka " laddare körde på tills de inte kunde pressa in mer( fast de lyckades ändå klämma in lite till vilket kunde få batterierna att koka sönder ) och man fick kolla när det började koka i batteriet ( vilket inte går att kolla med moderna slutna celler ), då var det närmast fulladdat.
Ett belastningstest av batterierna är det enklast för att se om batterierna är friska, vissa bilverkstäder eller bil-elverkstäder bör ha den utrustningen, det går enkelt ut på att belasta batteriet med 90 - 100 Ampere en kort stund, samma som en startmotor drar, klara inte batteriet det med en spänning över 10 volt så är batteriet slut.
Ett dåligt batteri kan visa normal spänning efter laddning på 12,7 till 14 volt men dör direkt om om man kopplar på några 100 watt och visa spänningar ner mot 10 volt eller lägre, kopplar man bort belastningen så visar det glatt sina 12,7 -14 volt.
DÅ ÄR DET DÅLIGT.
Kom ihåg att vid mätningar på flera batterier så måste de vara isärkopplade, enklast är att koppla bort minus/jord-kabeln.