• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterierna tappar i effekt fort.

F

F.d. 30254

Guest
Hejsan.
Har ett litet dilemma. Var ute under helgen och fricampade i det soliga vädret. Solcellerna på taket 175W totalt laddar perfekt dagtid och batteridisplayen visar 100% relativt fort.
Sen på kvällen när vi ska typ kolla på tv, Batterispänningen fortfarande 100%,och har för övrigt bara tv,n på (övrig belysning är led) så tappar batterierna kraft mycket fort och bara efter ca 1-1,5 timma knappt så är spänningen nere i 45-50 % ( då är det bara tv,n på)
Är det normalt med så stort tapp på så kort tid eller är batterierna trötta och kassa??

Batterierna är av modell: AGM 95ah 850A 2st. pluss,pluss- minus,minus.
Husbilen är från 2012 och batterierna bör vara original. Köpte själv inte husbilen fabriksny utan en ägare innan före mig.

Hur länge är det vanligt att man kan kolla på tv innan det börjar bli allt för tomt i Batterierna? Allt annat på bilen i belysning är led.

Tv,n jag har nu står det på baksidan: 3,9A 47W

Dags för nya batterier kanske??? :cool:

Ha de gott där ute!!
//jocke.:)

F

F.d. 23327

Guest
Sv: Batterierna tappar i effekt fort.

något är ju inte ok i alla fall,antingen har du nått som tjuvdrar men då borde dom tömmas ganska fort även utan tv eller så är solcellens laddregulator fel eller så är batterierna kass

Niclas & Pia

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Samma för mig, ny husbil (2012:a) och batterierna urladdade på morgonen. 2st 95ah Banner med solcellsladdning- fort uppladdade men ännu fortare urladdade.

//Niclas

Niclas & Pia

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Glömde skriva att jag nu bytt ut batterierna och då är det inga problem... Så batterier kan tydligen ta slut så fort. Nu vet jag inte hur förra ägaren "hanterat" batterierna men slut var dom (Banner AGM) nu bytt till Biltemas AGM

//Niclas

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Høresnesten ut som om batteriene er på vei ut. På gamle gode åpne bly syre fikk en denne effekten når det ble lite fludium i en eller flere celler. På moderne vedlikeholdsfrie så klarer en ikke å kontrolere hva som har skjedd.

Hadde noe av samme effekten på mine orginale Gel batterier etter 5 år - det var 2x138Ah som fallt til under 12,5V i løpet av en kveld med TV og et par laptops. 250W solpaneler flatt på taket ladet de opp i løpet av dagen. Begge deler en teknisk umulighet om kapasiteten på batteriene hadde stemt. Med nye batterier (400 Ah LiFeYPO4) så kommer vi ikke under 13,5V på en kveld og solen lader opp i løpet av dagen til 13,8 - 14,0V avhengig av om det er litt moln eller ikke.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

:D:D:D:D Det er identisk med min bank.

Jeg kjøpte mine fra EV-Power | WB-LYP400AHA LiFeYPO4 (3.2V/400Ah) husk å få med koblingsplatene og få de balansert opp før forsendelse. Frakten ble på noen hunde € fra Praha hvor de har Europa lager - greit uten fortolling her i Sverige - min totalpris levert på gårdsplassen hjemme via TNT ble € 2075. Prisene på webben er uten moms, ved leveranser inne EU er det 21% moms. Frakten var €110 før moms.

Jeg ser nå at jeg husket maks ladestrøm i stedet for CCA - denne er 8000 A!
Ladestrømmen er maks 1200 A - noen kan regne på kabeltykkelse for 10m kabel :rolleyes: jeg trenger ikke det! Min generator klarer maks 180 A og laderen fra lysnett 40 A.

saxnäs

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
12900
Medlemskap
2025

Glömde skriva att jag nu bytt ut batterierna och då är det inga problem... Så batterier kan tydligen ta slut så fort. Nu vet jag inte hur förra ägaren "hanterat" batterierna men slut var dom (Banner AGM) nu bytt till Biltemas AGM

//Niclas

Jag hade samma problem som dig , elblocket bröt strömmen på natten p.g.a. lågt volttal. Mina 2 Banner AGM batterier var bara 1 år gamla. Banner verkar vara rena rama skiten men dyrt. Nu sitter det 2 Bosch AGM .Vi får se om dom håller bättre.

F

F.d. 53394

Guest

Hej
Jag har en Ford transit från 2008 med 2,2 TDci 131 HP motorn.
i den sitter startbatteriet under förarplatsens stol. Ganska jobbigt att komma åt.
Jag ser att det är tillverkat 2007 och har fulladdat en spänning på 12,5 volt.
Jag får för mig att det snart är dags att byta.
Enligt biltema skall detta batteri med artikelnummer 802751 passa bilen. Det är ett:
BATTERI SMF 12V 75AH

Är det bättre att byta startbatteriet till ett biltema AMG ? Passar det under förarstolen? Jag har ELB99 om det spelar någon roll.
Tex: AMG 80800 som är på 80 amp som har måtten 314 x 174 x 190mm.
Jag hittar ingen uppgift på måtten på orginalbatteriet.

MVH
Dunet

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

När batterierna är 5år gamla eller mer så borde de väl snart ge upp.

Tror att problemet många ggr ligger i laddarna, de ska vara smarta laddare men det kollas nog inte vilken IQ de har? :swoon:

Mina 3 gelbatterier är snart 10år och visar inga tecken på dödslängtan :)

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Hur driver ni Tv´n direkt 12 volt eller har ni 230v spänningsomvandlare ?

Det är väl så att en spänningsomvandlare/inverter ligger och drar lite ström även om den inte används ?

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

//Niclas

Banner Running Bull AGM 95Ah är ett äldre batteri, runt 2012 är dom 92Ah.
Vi har dock 4 st 95Ah i butik i två stycken bilstereo/slutsteg demos, fungerar klockrent fortfarande. Rätt sköta fungerar dom länge.

Peter :)

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Hur driver ni Tv´n direkt 12 volt eller har ni 230v spänningsomvandlare ?

Det är väl så att en spänningsomvandlare/inverter ligger och drar lite ström även om den inte används ?

I min är tv'n en 230V, kör via inverter vid fricamping.
Startpanelen till invertern blinkar gult vid avstängd, så ström verkar vara på.
Kan dock inte utläsa nån effekt med avstängd inverter på min analoga fasta ampmeter.

Toppen