• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batterier

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Hur gör ni med litiumbatterier?
Enligt MSB:
Privatpersoner får dessutom transportera farligt gods som är avfall till återvinningscentraler och då får mängden vara högst 30 kg på ett fordon. För litiumbatterier gäller maximalt 5 kg nettovikt.
Blir lite fundersam på detta.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
De flesta som har Lithiumbatteri som bobatteri i husbil har kemin LiFeSO4, dessa klassas inte som farligt gods.
Dock så finns det batterier som passar i t.ex en husbil av annan lithiumkemi, men de är ovanligare p.g.a de passar väldigt dåligt i ett 12V system.
Många Powerbank, elcykelbatteri m.m.
Innehåller denna kemi, men jag tror inte någon har så tunga batterier med sig av dem.
Elbilar åker dock omkring med många kilo "farligt gods".
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Litiumbatterier, i alla dess former, räknas som farligt gods enligt regelverket ADR som gäller vid transporter på väg (om detta inte har ändrats de senaste åren). Dock gäller inte ADR:s regelverk transporter utförda av privat personer. För transporter av farligt avfall gäller dock även andra regler och det är väl med stöd av dessa som MSB skriver det som relateras av TS.
 

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.164
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Så är frågan då hur transporterar jag mitt litiumbatteri till återvinningen när det väl är avfall?
Nu kan jag väldigt lite om lagstiftningen omkring avfallshantering, som är ganska snårig. Men en fråga man kan ställa sig är när batteriet blir avfall. Så länge det är lite kräm i det, så är det väl fortfarande ett batteri, om än dåligt, och inte att betraktas som avfall. Så tycker jag att man resonera.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.859
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ifall frågan gäller transport av farligt avfall, så har jag aldrig behövt slänga mer än 5kg lithiumbatterier samtidigt,
det har rört sig om uppsvälld mobiltelefon och powerbank, jag har bara lämnat dem i avsedd binge på vårat återbruk.
 

NotaBene

HBK Medlem
Inlägg
345
Kommun
Sala
HBK-Nr
33242
Medlemskap
2024
Jag tror TS fått för sig att det är förbjudet att åka runt med en husbil med ett litiumbatteri större än 5kg. Som sagt, läser man det TS hänvisat till så gäller detta enbart avfall.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Jag tror TS fått för sig att det är förbjudet att åka runt med en husbil med ett litiumbatteri större än 5kg. Som sagt, läser man det TS hänvisat till så gäller detta enbart avfall.
Det är nog så att en elbil har ett betydligt större Li-batteri än ett normalr bodelsbatteri. Dessutom av en farligare kemi, har jag för mej.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Tror inte man behöver fundera så länge batterierna är i bruk, blir annorlunda när det blir avfall, kommer inte ihåg sedan adr-utbildningar dessutom gäller annat som privatpersom
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Mitt batteri är farligt gods...
Un3480
Kostade någon femhundring extra frakt.
Litiumbatteri är att betrakta som farligt gods,denna märkning gäller för transport, flyg,fartyg osv. man kan ha stora mängder batteri lastade, då gäller det att veta hur man hanterar samt packar dessa för säker transport.
Diesel har säker många i sin husbil, UN-nummer 1202, för att inte tala om Gasol.
Detta är inget att oroa sig för om man hanterar det rätt.
 
Toppen