• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batterier vs. Laddar kapacitet

Åsa o Stefan

HBK Medlem
Inlägg
401
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
11082
Medlemskap
2026
Hej, skulle värdesätta saklig hjälp m följande frågeställningar!?

Betraktelse:
-Flera tillverkare levererar bilar utrustade med två el. flera batteriladdare.
-Carthago t.ex. erbjuder att tilläggsutrusta bil med ett 3:e batteri MEN då i kombination med att ytterligare en batteriladdare blir monterad i tillägg till standardladdaren.

Frågor:

1. Vad jag förstår så skall laddarens kapacitet relateras till batteriernas nominella Ah värde.
-Varför installerar tillverkarna flera laddare istället för en med större kapacitet??

2. Vi har en bank om 2*80Ah (12V) och undrar nu om laddströmskapaciteten skall beräknas efter 1*80 eller 2*80Ah!?
-Läste i info blad från Victron att formeln 0,2A laddström per Ah bör tillämpas dvs. resultatet blir 16A alt. 32A beroende på vad som gäller enligt fråga 2 ovan, eller.

Är tacksam för hjälp med att reda ut detta så att jag som novis förstår hur det funkar, Tack på förhand!

:confused:Stefan
 
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Lägsta rekommenderad kapacitet på bly/syra-laddare brukar vara 1/10 av batteriets kapacitet mätt i Ampere.
80 Ah bör ha en laddare på minst 8 A.
160 Ah minst 16 A o.s.v.
De flesta originalmonterade laddare brukar vara på 18 - 20 A numera, startbatteriet brukar få 1-2 A för underhållsladdning.

Att låta 2 laddare ladda samma bank samtidigt brukar inte vara nån bra ide eftersom de påverkar varandra så nån form av separering eller styrning av laddningen krävs.

Kanske nån på forumet som har erfarenhet av dubbla laddare som Carthago vill montera och vet hur det fungerar ?

Har själv aldrig provat med dubbla laddare samtidigt eftersom det behovet inte funnits.
 
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Elektroniken i laddaren mäter spänningen under laddning, vilket gör att två laddare kommer att lura varandra. Smarta laddare gör uppehåll och mäter batterispänningen, ligger det då en laddare till parallellt inkopplad kommer den att få den andra att stänga av. Alltså ger de inte lika mycket som en större dubbelt så stor laddare. En förbisedd sak är att laddarna oftast sitter för trångt/varmt monterade varför den interna temperaturgivaren reglerar ner spänningen om den inte sitter på batteriet. Såg att Calibra t.ex. Krävde minst 10 cm fritt kring den. Ett 100Ah batteri behöver gärna 15A laddare för att hinna ladda, speciellt om man har annat på samtidigt som då tar ström från denna...
De sista 20 procenten av laddningen tar alltid längre tid om laddaren är rädd om batteriet. Laddning är svårt!
Mvh Conny J
 
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Förlåt, texten som jag nu raderat var avsedd för en "plåtis" i ett annat forum.

Hasse A
 
Senast redigerad av en moderator:
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Av misstag stängde jag tråden igårkväll, men nu är den öppen igen och jag är tacksam för svar på mina frågor....
 
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Hej

En vanligt blybatteri tar inte emot mer än runt 10% annat än under den allra första stunden säg timmen, dvs det spelar ingen större roll hur många ampere laddaren ger.

Däremot vissa batterier tex AGM tar emot betydligt mer och kan dra nytta av en större laddare.

Däremot så ska man såklart ha ett elblock som kan försörja allt man normalt använder i husbilen inkl ladda batterierna, jag har bara 7A laddare till bilbatteriet(som tillsammans med bodelsbatterierna driver bodelen vid elstolpe som många elblock gör) vilket gör att när jag ligger vid elstolpe så kan batteriet dra ut lite på kvällen när det går som mest med ström men sedan under natten så jämnar det ut sig.

Dock i mitt fall laddas bodelsbatterierna av separata 7A laddare så jag har alltså 7A dedicerat per batteri(95/100Ah) vilket då är rätt lagom för vanliga blybatterier.

Funderar man på att göra allt rätt på ett enkelt sätt så är CTEK DUAL per batteribank en mycket bra kombination med en rejäl laddare av bilbatteriet.

På så sätt så laddas bodelsbatterierna av bilbatteriet via CTEK DUAL och bilbatteriet laddas av den stora laddaren.
 
Senast ändrad:
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Bilen på bilderna har redan allt!
Förse den med 200 w solceller och ni har alltid ström.
En obetydlig merkostnad.

Hasse A
Du har aldrig varit uppe i norr på vinter hör jag:)
 
Senast ändrad:
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Hej,
Har nu nått klarhet i min frågeställning gällande optimala förhållandet mellan batteribankens storlek och laddarens laddström kapacitet!

Enligt utrustningsspecialister som jag varit i kontakt med nu på EM så gäller för AGM/GEL batterier & optimala laddningstider utan risk för t.ex. överhettning följande:

1*100Ah = 20A laddström från en o samma laddare
2*100Ah = 40A laddström från en o samma laddare

Nu förstår jag grunderna inför kommande ombyggnad av batteri-/laddarkonfigurationen i våran bil.
 
Sv: Batterier vs. Laddar kapacitet

Hej,
Har nu nått klarhet i min frågeställning gällande optimala förhållandet mellan batteribankens storlek och laddarens laddström kapacitet!

Enligt utrustningsspecialister som jag varit i kontakt med nu på EM så gäller för AGM/GEL batterier & optimala laddningstider utan risk för t.ex. överhettning följande:

1*100Ah = 20A laddström från en o samma laddare
2*100Ah = 40A laddström från en o samma laddare

Nu förstår jag grunderna inför kommande ombyggnad av batteri-/laddarkonfigurationen i våran bil.
Fint. Tänk på att man gärna vill kunna ladda medans man kör också, det är det som CTEK DUAL fixar och i kombination med en bra laddare kopplad som jag beskrev så behöver du aldrig tänka på om du går på 220V eller kör bilen, allt laddas exakt lika bra hela tiden.
 
Tillbaka
Toppen