Ser att du har en Hobby!
Hade själv en Hobby 750-03 levererad till mig i april 2003! Vid lev var bodelsbatteriet redan "utslaget" det tog inte laddning under körning hem ... !
Orsak när bilen utrustades hos leverantören före leverans "glömde man" att stänga av bodelselen batteriet blev tomt och förstört i kylan (batterier spec gel tål inte att stå urladdade).
För att göra en lång historia kort leverantören lämnade under 2 års tid ut totalt 9 bodelsbatterier och 4 motorbatterier - ingen koll (kompetens) på vad de lämnade ut, "troligen sådant som redan cirkulerat .... "!
Först när jag efter drygt 1 år insåg att "leverantören" def inte hade de kunskaper som han borde ha, så jag löste själv elproblemen; usla och felaktiga batterier, tom startbatterier för bodelen ... det fanns inget misstag som leverantören inte lyckades göra!
Med 2 st nya Exide Gel 80Ah (färska och tidigare ouppackade) och med bifogade bruksanvisningar så löste sig alla mina elproblem på en gång. Dessa batterier satt sedan i min bil i 5år och fungerade perfekt, även då jag sålde bilen sommaren -2010 (= laddade kontrollerat fullt).
Betr vad du hört om Gel batterier så bör de betraktas som de "skrönor" som de är. Troligen beroende på att användarna inte fått färska/oförstörda batterier eller själva inte gjort klart för sig vad man har för elbehov resp hur det elen med batterier fungerar. Olika typer av batterier har olika egenskaper och begränsningar i användningen som man måste känna och ta hänsyn till. Det finns inget batteri som löser alla problem - användaren måste skaffa sig egna insikter, det finns tyvärr inga lätta genvägar (däremot dyra)!