Hur koppla in en (Biltema) batteriavskiljare ? Det är frågan.... tänker jag rätt eller inte?
Har 2 x Li-batterier och vill kunna styra strömuttaget från antingen bat 1 eller bat 2 , alt bägge samtidigt
och till vintern lätt kunna bryta strömmen och göra batterierna strömlösa.
Hur har andra gjort (tänkte jag) och sökte i HBK,
men fann just ingen egen tråd/rubrik om denna enkla fråga. Ingen större vetenskap, men ....
Jag tänker så här, att man kopplar 1 resp 2 till vardera batteri-plus-pol och 3 till kopplingsplint,
kan jag då helt utesluta "generator" / "regulator" utan att jag stör någon annan funktion* ?
*ADF-funktionen skyddar generatorn vid tillfälliga driftstopp. (Det här måste ju vara mer för båtfolk..)
Laddning (generator) och förbrukning går som vanligt via husbilens EBL / kopplingsplint (3)
Men för att vara på säkra sidan, kan jag ignorera pos F1 / F2 i detta sammanhang?
Efter att ha funderat lite till, så bör väl inte bilens generator störas av att jag bryter
bodelskretsen helt och hållet (det är väl det som ADF-funktionen* skall skydda),
för i det läget jobbar ändå generatorn under körning mot startbatteriet.
Det måste ju isåfall vara samma som att jag idag kan köra utan bodelsbatteri inkopplat.
Välkommen med synpunkter...

Har 2 x Li-batterier och vill kunna styra strömuttaget från antingen bat 1 eller bat 2 , alt bägge samtidigt
och till vintern lätt kunna bryta strömmen och göra batterierna strömlösa.
Hur har andra gjort (tänkte jag) och sökte i HBK,
men fann just ingen egen tråd/rubrik om denna enkla fråga. Ingen större vetenskap, men ....
Jag tänker så här, att man kopplar 1 resp 2 till vardera batteri-plus-pol och 3 till kopplingsplint,
kan jag då helt utesluta "generator" / "regulator" utan att jag stör någon annan funktion* ?
*ADF-funktionen skyddar generatorn vid tillfälliga driftstopp. (Det här måste ju vara mer för båtfolk..)
Laddning (generator) och förbrukning går som vanligt via husbilens EBL / kopplingsplint (3)
Men för att vara på säkra sidan, kan jag ignorera pos F1 / F2 i detta sammanhang?
Efter att ha funderat lite till, så bör väl inte bilens generator störas av att jag bryter
bodelskretsen helt och hållet (det är väl det som ADF-funktionen* skall skydda),
för i det läget jobbar ändå generatorn under körning mot startbatteriet.
Det måste ju isåfall vara samma som att jag idag kan köra utan bodelsbatteri inkopplat.
Välkommen med synpunkter...

Senast ändrad: