• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteriavskiljare

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
Hur koppla in en (Biltema) batteriavskiljare ? Det är frågan.... tänker jag rätt eller inte?

Har 2 x Li-batterier och vill kunna styra strömuttaget från antingen bat 1 eller bat 2 , alt bägge samtidigt
och till vintern lätt kunna bryta strömmen och göra batterierna strömlösa.

Hur har andra gjort (tänkte jag) och sökte i HBK,
men fann just ingen egen tråd/rubrik om denna enkla fråga. Ingen större vetenskap, men ....

Jag tänker så här, att man kopplar 1 resp 2 till vardera batteri-plus-pol och 3 till kopplingsplint,
kan jag då helt utesluta "generator" / "regulator" utan att jag stör någon annan funktion* ?
*ADF-funktionen skyddar generatorn vid tillfälliga driftstopp. (Det här måste ju vara mer för båtfolk..)


Laddning (generator) och förbrukning går som vanligt via husbilens EBL / kopplingsplint (3)
Men för att vara på säkra sidan, kan jag ignorera pos F1 / F2 i detta sammanhang?


Efter att ha funderat lite till, så bör väl inte bilens generator störas av att jag bryter
bodelskretsen helt och hållet (det är väl det som ADF-funktionen* skall skydda),
för i det läget jobbar ändå generatorn under körning mot startbatteriet.
Det måste ju isåfall vara samma som att jag idag kan köra utan bodelsbatteri inkopplat.
Välkommen med synpunkter...

Bat.avskiljare.jpg
 
Senast ändrad:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Hej.
Jag har mina AGM-batterier (2x95) monterade under resp framstol.
Därför har jag löst det så att jag monterat en huvudströmbrytare på varje batteri.
Brytarna är inkopplade på jordanslutningen.

Där kan jag göra det som du funderar på.
Lätt att välja ett eller båda batterierna.
Det bästa är att det är så enkelt att bryta båda batterierna vid längre uppehåll.
De blir då bortkopplade och inget kan belasta dem. /Roy
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Denna battriavskiljaren inköpt på Hjertmans använder jag till en extra batteribank när vi kör här hemma på vintern. Kan också stänga av bodelsbatteriet.DSC_0153_copy_1496x842.jpg

Jag tror den fungerar på det sätt som du vill ha det.

Krister.
 
Toppen