• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri.

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025
Hej.
Idag skulle jag starta och köra bilen ett par mil för att ladda batteriet, "smörja" motorn och fylla på med lite mer luft i däcken. Jag ställde av bilen den 14 september och den har stått stilla sedan dess. Den står utomhus och vara avställd fram till våren.
När jag skulle starta var batteriet i princip dött! Bilen startade alltså inte. Hur ska jag göra nu, vilket är bäst?
Ska jag bilen stå som den är med batteriet i eller ska jag ta ut batteriet och förvara det hemma? Ska jag ladda det på plats? Kan batteriet vara gammal och dåligt, har suttit i sedan bilen var ny 1997? Eller har ni något annat råd om hur jag ska göra.
Tacksam för tips och råd.
Elisabeth

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Batteri.

Har det varit ned sedan 97 tycker jag nog att batteriet bör bytas det är nog med ålderns rätt inte på topp.

jojje

HBK Medlem
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2025

Man får ej köra en avställd bil.
Vilket fantastiskt batteri 14 år gammalt ?
Nu måste du nog köpa ett nytt batteri.
Du bör ha underhållsladdning på och/eller ladda en gång per mån.

Jojje

Suning

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
7133
Medlemskap
2025

Jag skulle köpa ett nytt batteri och sätta in till våren, den kan stå utan över vintern. Tag bort +kabeln på det gamla för säkerhets skull.

Ha en skön vinter i väntan på våren !

F

F.d. 53086

Guest

Hej,
Ett oladdat och tomt batteri får absolut inte stå kvar i bilen under vintern då det är oerhört stor risk för att det fryser sönder och då rinner batterisyra ut där batteriet står.
Som andra också nämnt så borde det bästa vara att köpa ett nytt batteri till våren eftersom det gamla är uttjänat efter lång och trogen tjänst!
Mvh/janne

lillian och reidar

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
2179
Medlemskap
2025

Hej.
Idag skulle jag starta och köra bilen ett par mil för att ladda batteriet, "smörja" motorn och fylla på med lite mer luft i däcken. Jag ställde av bilen den 14 september och den har stått stilla sedan dess. Den står utomhus och vara avställd fram till våren.
När jag skulle starta var batteriet i princip dött! Bilen startade alltså inte. Hur ska jag göra nu, vilket är bäst?
Ska jag bilen stå som den är med batteriet i eller ska jag ta ut batteriet och förvara det hemma? Ska jag ladda det på plats? Kan batteriet vara gammal och dåligt, har suttit i sedan bilen var ny 1997? Eller har ni något annat råd om hur jag ska göra.
Elisabeth
Köra en avställd bil kan bli dyrt det är föbjudet.
ta batteriet till en verkstad kolla om det är ok.
Ställ batteriet hemma laddat till max låt det stå kallt ladda det när du skall ha igång bilen.
Eventuellt nytt batteri till våren.
2179:music-icon:

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Tack för alla svar.
Jag får väl ta ut detta batteriet och önska mej ett nytt i julklapp.
Elisabeth

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ett 14-årigt startbatteri som redan visat svaghetstecken är inget att lägga ansträngning på! Det kommer när som helst att rasa helt, och det blir garanterat inte när man är hemma. :D

F

F.d. 55451

Guest

.................... Jag ställde av bilen den 14 september och den har stått stilla sedan dess. Den står utomhus och vara avställd fram till våren.
Elisabeth

Aha, 14 sep. till primo november, 1½ månad uten laddning och møjligen liten ström til ur -radio (stand-by) etc.
Så batteriet kan vara OK.

....................Ska jag bilen stå som den är med batteriet i eller ska jag ta ut batteriet och förvara det hemma? Ska jag ladda det på plats? ...................Elisabeth

Tyckes da skal laddning på - best avsulfaterende moderne fler-stegs laddere.

.................... Kan batteriet vara gammal och dåligt, har suttit i sedan bilen var ny 1997? ................Elisabeth

Titta på sidan av batteriet om det finns ett installationsdatum.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

Jag skulle köpa ett nytt batteri och sätta in till våren, den kan stå utan över vintern. Tag bort +kabeln på det gamla för säkerhets skull.

Ha en skön vinter i väntan på våren !

...jag brukar lossa -kabeln för att slippa gnista vid från- och tillkoppling? Vilket är bäst?

Krister N

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Tack för allt engagemang.
Batteriet står nu hemma på laddning. Jag hittar ingen datummärkning.

På lappen som är påklistrad på batteriet, 12 V 88 AH, och om indicator condition så visar det om det är en grön färg = god kondition, svart färg = laddning nödvändig och vit färg = byt ut batteriet!
När jag kikar ned i plastförseglade hålet så är det vitt!!! Så förmodligen behöver jag byta batteriet men jag testar att ladda över natten så får jag se vad som händer.
Nu packar jag resväskorna och åker på måndag en månad till Las Palmas på Kanarieöarna.
Ha det gott alla ....
Elisabeth

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

...jag brukar lossa -kabeln för att slippa gnista vid från- och tillkoppling? Vilket är bäst?

Krister N

Det borde vara lika stor risk för gnistbildning om du lossar minuspolen. Man bryter ju upp strömkretsen i båda fallen.

Men det är ju helt rätt att lossa minuspolen först. Om man börjar skruva på anslutningen till pluspolen är det lätt hänt att man med verktyget som används kommer mot chassiet någonstans och då kan det bli en rejäl smäll

B

Byggare Bob

Guest

Jga undrar om det räcker med att koppla loss minus-polen på bilbatteriet under vinteruppehållet eller man måste även koppla loss plus-polen. Tycker det borde räcka med minus-polen eftersom strömkretsen därmed är bruten. :confused:
Har jag fel?

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Nu kan jag berätta att batteriet blev fullt laddat inom ett dygn, jag avvaktar med att köpa ett nytt. Nu får det vila tills jag kommer hem från Kanarieöarna.
Elisabeth

F

F.d. 53018

Guest

Hei! At batteriet blir toppadet raskt, er oftest et signal om at det utlader like raskt. Test det om 14 dager, bli ikke forbauset om det er tomt. Tror du må følge rådene om å kjøpe nytt. Mvh! alfb

Toppen