• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri vintertid

klingstedt

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
2343
Medlemskap
2022
Önskar bra tips, hur jag sköter mina batterier i en Ford Transit, dessa sitter som bekant under framstolarna. Funkar det med att ladda med en pulsladdare från motorummet? Vill gärna ha goá tips.
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Batteri vintertid

Hej!

Jag hade en Fortero med Ford chassi, och när jag kopplade in ström i bilen så laddar den både bilens batteri och dina förbrukningsbatterier,
Detta borde du kunna förvissa dig om genom att titta på din informtionscentral i bodelen.

Mvh

Bosse
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Batteri vintertid

Hej
Vet inte om du har en husbil på fordchassie , då finns det ju inbyggd laddare som laddar båda batterierna och annat fall kan jag varmt rekommendera Ztek laddare. www.ztek.se
Det är förmodligen en av marknadens bästa battriladdare med olika program för hur urladdade dina batterier är och den kan stå på i månader utan att fördärva batteriet.
mvh
Bengt
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Batteri vintertid

Bengt, jag förmodar att du menar www.ctek.com
Ctek har en mängd laddare för olika ändamål och kan vara inkopplade i månader för underhållsladdning.
 

klingstedt

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
2343
Medlemskap
2022
Sv: Batteri vintertid

Hej alla góa husbilsåkare! Har gel-batterier funkar det med vilken laddare som helst, måste det vara en Ctek-laddare.
 
H

hianders

Guest
Sv: Batteri vintertid

Hej klingstedt!

Du behöver inte använda en CTEK-laddare bara för att du har GEL-batterier. Men den du använder skall ge en konstant ström, t. ex. 7 -10 Amp. för ett 85 Ah, tills att spänningen når 14,4 volt. Detta kallas bulkladdning (ca 80 % laddat). Därefter skall spänningen vara konstant medan strömmen sjunker exponentiellt till ca 2 -3 % av batterikapaciteten ( i detta exempel 85 Ah) d.v.s. ca 2 -3 Amp. Detta kallas acceptansladdning (resterande 20 % i bästa fall). Därefter underhållsladdning.
GEL-batterier har mycket låg självurladdning så någon underhållsladdning behövs inte det räcker med en uppladdning, helst i rumstemperatur, och sedan så kall förvaring som möjligt t.ex. i husbilen. Våta batterier bör underhållsladdas.

Hasse A
 

klingstedt

FD HBK Medlem
Inlägg
17
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
2343
Medlemskap
2022
Sv: Batteri vintertid

Hej Hasse A!
Detta blev nog för mycket fakta,men jag tror att jag förstod vad Du menade, ladda lite emmalanåt 1 dygn kanske, bilen står i en lada. Ex 1 g varannan månad.eller?
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Batteri vintertid

Duger det inte med underhållsladdning via den inmonterade laddaren som är igång när man kopplar in sig på 230 volt. Jag tänker på stolpanslutning.
Leffe
 
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Batteri vintertid

Jo om laddaren laddar även startbatteriet .en fördel om du har larm verkar som de flesta drar en del.
 
F

F.d. 7222

Guest
Sv: Batteri vintertid

Hej, jag har en Hobby 650 2006:a byggd på ett Ford Transit chassi.
Den underhållsladdas automatiskt när man står på 220v. anslutning. Det finns ett relä som släpper fram ström till båda batterierna när generator eller laddare är aktiva, men du kan aldrig tömma huvudbatteriet med bodelens förbrukare. Hela vintern har jag stått ansluten så på 220 v. och det har inte varit några problem med att hålla batterierna fulladdade. Kolla på panelen, (sitter ovanför dörren på min) så ser du ju laddstatusen för resp. batteri.
Ha en trevlig husbilssommar!
Alf
 
Toppen