• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

urbanw

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1572
Medlemskap
2022
Jag vill uppmärksamma alla Er som har en husbil byggd 2007/2008
på Fordchassi med 2,4 litersmotor på 140 hk på ett problem som kan gälla även Er.
Vi har köpt en ny husbil 2007 byggd på Fords chassi
(med en 2,4 litersmotor på 140 hk).
Denna har vi haft avställd och vinterförvarad sedan den 1 November.
Jag har efter det regelbundet åkt och laddat batterierna (enl. rekommendation) och kopplat in en kabel till bilen + anslutit en yttre laddare (CTEK) till motorutrymmet (det finns inget battrie i motorutrymmet, de sitter under säterna, men det finns en utdragen pluspols som man kan ladda på) och sedan laddat i över 1 dygn 1 ggn/månad, men vad jag upptäckte efter ett tag var att larm och centrallås samt innebelysning + instrumentbelysning + radio m.m i förarhytten började fungera dåligt och efter ett tag inte alls.
Övervakningspanelen i husbilen visar att både bodelsbatteri och bilbatterie var full laddat.
Så jag började då att felsöka och hade lite svårt att hitta felet.
Jag kontaktade då både Ford och återförsäljaren av husbilen, och efter många turer så visar det sig att det istället för att finnas 2 batterier som jag hade fått upplysning om (1 bodelsbatteri och 1 bildelsbatteri)så finns det 3 batterier på min bil och det är 1 bodelsbatteri och 2 bildelsbatteri varav det ena batteriet är till startmotorn och det andra är till elektroniken.
De 2 bildelsbatterierna är placerade under förarsätet och bodelsbatteriet under passagerarsätet.
Över dessa batterier har man satt 2 stycken snurrbara Pilotstolar (med snurrplatta).
Nu till problemet… Bodelsbatteriet laddade jag på vanligt sätt med att ansluta kabeln till bilen, men när jag kopplade in min laddare i motorutrymmet på den pluspol som finns där så laddas endast startmotorbatteriet, ej elektronikbatteriet.
Det går alltså att ladda startmotorbatteriet + bodelsbatteriet utifrån men ej elektronikbatteriet, det enda sättet att komma åt och ladda elektronikbatteriet är att montera bort förarstolen …..Vad som har hänt mig och alla andra som har ställt av sin husbil och har samma typ av chassi med 3 batterier som jag har är att dessa batterier blir helt urladdade (mitt var nere i 1,6 V i början av Januari) och bilen har varit helt olarmad. (trots att jag försökt ladda battrierna).
Efter ha upptäckt problemet, så har jag nu monterat bort bägge stolarna och battrierna och tagit hem batterierna (tog över 2 timmar).
För mig är detta en otroligt dum konstruktion, då man har glömt av att även detta elektronikbatteri borde gå att ladda utifrån utan att behöva montera bort förarsätet.
Jag har kontaktat både Ford och återförsäljaren och ingen vill göra någon förändring av konstruktionen.
Borde man inte kunna kräva att de löser detta på ett bra sätt när man har köpt en helt ny husbil ?
Är det fler än jag som har husbilar byggda på detta chassi ?
Och vad tycker ni medlemmar att man borde göra åt saken ?
Jag är tacksam för svar och synpunkter.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 8491

Guest
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Det borde vara ganska enkelt att se till att alla batterierna får laddning från 220 v. Kanske kraftigare laddare och lite kabeldragning.

Det är ju ett vanligt förfarande att Husbilen vinterförvaras 4-5 månader/år och en ny bill borde vara konstruerad för detta. Här är ju risken stor att batteriet blir förstört då det urladdas för djupt.

Stå på dig!

Sven-Åke
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Bilen är ju konstruerad för "commercial use", dvs dagligen. Biltillverkaren har inte tänkt i dom banorna men det verkar lite korkat att inte husbilsbyggaren har tänkt på det. Det är nog inte Forden det är fel på utan huset..
 

urbanw

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1572
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Hallå ! Är det inga fler än jag "där ute" som har en husbil av årsmodell 2007 eller 2008 av samma Ford chassi som jag har och är avställd ? (se ovan)
I så fall är det stor risk för att ni har en olarmad husbil med ett helt urladdat batteri .....
 
Senast ändrad:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Har kopplat larmet till bodelsbatteriet och kör bilen minst en gång i veckan vintertid så det är inga problem. Tror att bilar inte skall stå stilla.
 
F

F.d. 7282

Guest
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Jag tror det finns en koppling mellan ditt start och elektronikbatt , för visst måste generatorn ladda bägge dessa batterier när du kör.

Ev kan det finnas ett skiljerelä mellan batterierna som aktiveras först när du startar bilen.
Så för att lösa ditt problem, tillverka en permanent sladdkoppling som du kan dra utanför stolen så du kan ladda externt när stolen är på och bilen vinterförvaras.

// Pär
 
R

Ruth o Bosse 1

Guest
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Vi har oxsåen ford som är byggd med batteriet under stolen och har samma problem när man inte kan ladda bateriet:yes:
 

anytec

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Luleå
HBK-Nr
4254
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Till Ctec laddarna finns det köpa permanenta laddkablar som man monterar fast på batterierna + kontakt till ctec laddarn
är billiga tror jag betalade 30-40 kr per kabel kompl med kontakter
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Hej!
Jag hade tidigare en husbil med fordchassi 140 hk motorn 2006 års modell, på den laddade man samtliga batterier via 220 V alltså startbatteri + bodelbatteri detta sköttes med automatik via bilens laddare o Elsystem.

Mvh

Bosse
 

Sture & Solveig

HBK Medlem
Inlägg
32
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1629
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Hej.
Varför andvänder du inte strömuttaget på bilen och kör på den inbyggda orginalladdaren det måste vara det lättaste för att ladda samtliga batterier?
MVH STURE.
 

urbanw

FD HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1572
Medlemskap
2022
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Hej igen ! Problemet med Ford chassin byggda efter 2007 är att det numera finns 3 st batterier i bilen (på 2006 fanns det bara 2). Och av dessa 3 (startbatteri, elektronikbatteri, och bodelsbatteri) så laddas bara 2 om man kopplar in 220 volt till bilen. Dvs det 3:e batteriet som har hand om elektronik + larm m.m laddas ej då bilen är ansluten till 220V, utan laddas ur om bilen står stilla. Det går heller inte ladda det via motorrummet, då dessa poler enbart laddar startbatteriet. Däremot laddas alla 3 vid körning. Problemet uppstår alltså då bilen står stilla (ex. vintertid).Jag löste mitt problem med att dra ut permanenta laddkablar från elektronikbatteriet utanför förarstolen och sedan koppla in min Ctek-laddare till dessa + till ett 220V uttag inne i bilen. På detta sätt så får jag alla 3 batterier laddade då bilen ansluts utvändigt till 220V när bilen står still.
(detta kan även vara bra sommartid om bilen står stilla en längre tid)
Alternativet är att montera bort stolarna, och ta bort batterierna och ta hem dem under vintern och underhållsladda dem hemma då och då.
 
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Du borde ju kunna sätta laddaren på generatorn och ladda därifrån för att det är ju där all ström kommer ifrån när motorn är igång .
Skulle "elektronikbatteriet" inte laddas då så är det ju något fel på kablaget/relä/styrningen .

På mina Ctek laddare så har jag fått med den adaptern men dom finns på Jula för 30-40 kr .
 
F

F.d. 29701

Guest
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

tar upp en gammal tråd köpte en hb förra året 2007 är modell med ford motor å hade problem det stod i displajen kontroller motor styrenhet inget drag i motorn fick stänga av å starta igen då gick den sen hittade jag denna tråd en fråga till experterna kan det va så bilen står 2 veckor å tex elektronik batteriet är inte 100 att det kommer upp kontrollera motorstyrenhet när man kör det tar ju tid innan det batteriet är uppladdat elller kan det vara något annat fel någon som har haft detta problem
 
F

F.d. 53394

Guest
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Jag köpte en Burstner Nexxo 2008 Ford Transit i våras och den visade Motorelektronik fel vid några tillfällen på våren. Jag köpte bilen tidigt efter att den stått i vinterförvaring. Sedan efter några mil så slutade detta felmedelande. Jag har inte tittat under förarsätet om min bil har en eller två batterier där. Jag ska snart vinterparkera och har ingen tillgång till el. Får nog ta bort förarstolen och ta med batteriet eller batterierna hem. Är det två stora vanliga bilbatterier som sitter brevid varandra? Bodelsbatteriet har jag under en sittplats i bodelen. Vågar man ta bort alla batterier utan att man behöver ha en massa koder för att få igång bilen i vår?

MVH
Dunet
 

ÄLG1

FD HBK Medlem
Inlägg
848
Kommun
Norge
HBK-Nr
10119
Medlemskap
2021
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Har en -08 ock aldrig haft det här problemet.Laddar bara genom husbilens
vanliga el-anslutning,så att den fabrikmonterade laddarn laddar det som ska
laddas.Har aldrig haft problem.

Ottar
 

kastrup7

FD HBK Medlem
Inlägg
233
Kommun
Danmark
HBK-Nr
9679
Medlemskap
2023
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Hej
Har en hobby med ford 140 h motor og årgang 2008, har aldrig haft problemet,
Bruger den fabrikmonteret lader som lader både start og bo batteri,
Jeg lad lader tændt hele vinter uden problem .?
Flemming
 
F

F.d. 53227

Guest
Sv: Laddningsproblem på husbilar med Ford chassi byggda 2007/2008

Har ett Fordchassi 140 HK från 2011, det finns bara ett batteri (startbatteri 80 Ah)
under förarstolen.
Bodelsbatteriet (92 Ah) sitter under passagerarstolen.

Hälsn.
 
Toppen