• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri- och förbränningsmotorns ersättare!

BørjeH

HBK Medlem
Inlägg
108
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
29067
Medlemskap
2024
Jag är glad att ingen ännu dragit Hindenburg-kortet i tråden! :D
Man kör helt enkelt ut en container med solpaneler och spjälkutrustning i skogen som sedan skogsmaskinerna får tanka från.
Tekniken finns.
Det är inte lika lätt att tillverka egen diesel :cool:
Det här är nog vätgasens stora fördel! Vi har gott om råvaran i landet. Sol finns för det mesta också och dagens paneler ger viss effekt även om det är mulet.

För mig handlar teknikvalet batteri/vätgas också om försörjningstrygghet! Vätgasen kan vi framställa här i Sverige - förhoppningsvis med bra lönsamhet i många små fabriker.

Batterier... visst. Om de blir hälften så tunga, har dubbla kapaciteten, kan supersnabbladdas och baseras på metaller som vi har i vår närhet.

Vätgasen är långtifrån perfekt. Det finns tekniska och logistiska utmaningar. Vätgasmolekylen är besvärligt liten för långtidslagring och knallgas är otäckt. Men det är det alternativ som verkar ha lägst påverkan på miljö och rapporter om stora vätgasexposioner/bränder har som uteblivit(?).

Jag ser framför mig att man har en liten vätgas-fabrik på gården, som drivs av solpaneler eller en vindsnurra.

Det är roligare att vara visionär.

Jag vill ha en vätgasbil.
 
Toppen