• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri- och förbränningsmotorns ersättare!

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Summa summarum kring elframställning är att både nationellt och globalt måste vi ställa om på flera fronter. Det finns inte en helig ko som löser problemen, inte ens kärnkraften. Många bäckar små och större är det som gäller.
Det centrala är att minska ner det fossila bränslet så mycket som möjligt.

För att styra tillbaka tråden lite till ämnet så tror jag själv inte alls på vätgas för personbilar. Skulle vi konsumenter velat ha det så skulle biltillverkarna producera det. Nu blev det el-fordon istället.
Kanske har du information som inte jag har, Men om jag tittar pa marknaden just nu sa kan man se pa foljande lankar, att det kommer mer o mer vatgas bilar, nagra finns redan att kopa i Sverige, nagra i ovriga europa... De ar visserligen elbilar, men med brancleceller.
Och det ar just det som jag skrivigt tidigare om, elbilar med sma batterier och en branslecell som gar pa vate. mycket battre an batteribilar...


Ljus framtid för vätgasbilarna - Energigas Sverige

Step inside the new BMW iX5 Hydrogen | BMW | Discover BMW

Hyundai NEXO: Jetzt entdecken! | Hyundai Deutschland

Toyota Mirai - Ny vätgasbil | Toyota Sverige

vi far vall helt enkelt avvakta o se, men jag ser en ljus framtid for Vatgas fordon/brancleceller.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Summa summarum kring elframställning är att både nationellt och globalt måste vi ställa om på flera fronter. Det finns inte en helig ko som löser problemen, inte ens kärnkraften. Många bäckar små och större är det som gäller.
Det centrala är att minska ner det fossila bränslet så mycket som möjligt.

För att styra tillbaka tråden lite till ämnet så tror jag själv inte alls på vätgas för personbilar. Skulle vi konsumenter velat ha det så skulle biltillverkarna producera det. Nu blev det el-fordon istället.

På vad sätt har konsumenterna styrt att det har satsats på elbilar?
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
På vad sätt har konsumenterna styrt att det har satsats på elbilar?
Vi köper dom i större utsträcking än andra alternativa bränsleslag, på global nivå.

Ville ”vi” ha vätgas, etanol eller gengasbilar skulle vi köpa fler av dessa med följden att producenterna skulle tillverka fler.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Kanske har du information som inte jag har, Men om jag tittar pa marknaden just nu /snip
Jag tänker lite som så att jag resonerar kring vad jag möter på vägarna eller ser i stan.
Elbilarna måste vara i ordningen 100:1 mot vätgasbilarna, om det ens räcker.
För att tanka är närmaste tapp 25 mil från Linköping (Stockholm?) medan jag förmodligen skulle kunna pricka ut 50-talet laddstolpar i byggda.

Jag har inget emot vätgasbilar alls, men det får banne mig slå genom ordentligt innan jag ser det som nått annat än en intressant fluga.

En el/vätgashybrid skulle passa hushållet utmärkt som enda bil, om jag kunde tanka den hemmavid. Med en elis behöver vi nog låta bensinaren vara kvar i maskinparken ett decennium i alla fall.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi köper dom i större utsträcking än andra alternativa bränsleslag, på global nivå.

Ville ”vi” ha vätgas, etanol eller gengasbilar skulle vi köpa fler av dessa med följden att producenterna skulle tillverka fler.

Det finns ju inga alternativ, regeringarna har ju styrt det stenhårt dit, med stora subventioner. Och nu senast med bonus-malus.
Precis som man gjorde med Etanol, eller när man deklarerade att dieselbilar var bäst för miljön. Regeringarna borde peka ut riktningen, inte bestämma medlen, för de är inga tekniker utan låter sig styras av de som för tillfället ropar högst.
Det finns folk som är mycket bättre på att ta fram lösningar.
 

Heekulainen

FD HBK Medlem
Inlägg
205
Kommun
Linköping
HBK-Nr
27844
Medlemskap
2023
Det finns ju inga alternativ, regeringarna har ju styrt det stenhårt dit, med stora subventioner.
Nu gillar jag ju i och för sig konspirationsteorier lite sådär som de flesta, men att alla regeringar i världen gemensamt bestämt sig för att styra allt mot elbilsproduktion som nästa stora transportrevolution. Näe.
 

Hammare

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
25185
Medlemskap
2024
Ock vem är det som säger att någon vill ha elbilar? Det är ju globaliseras på hitt, funkade ju bra med mackarna, det finns många nya bra saker på gång för förbränningsmotorn tex freevalve och nya vevslängar som optimerar förbränningen.
Och ja jag vet att oljan kan ta slut, finns ju mycket annat som man kan tanka.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu gillar jag ju i och för sig konspirationsteorier lite sådär som de flesta, men att alla regeringar i världen gemensamt bestämt sig för att styra allt mot elbilsproduktion som nästa stora transportrevolution. Näe.

Tyvärr är det nog så att även "tolvtaggarna" i vårt samhälle är vanliga människor i botten, d.v.s. flockdjur. Det betyder att om någon med tillräcklig
status/pondus gör på ett visst sätt följer snart resten efter. Om media dessutom går igång på något vågar nästan ingen stå emot, och skulle någon
försöka kommer dom inte fram i media.
 

LennartA

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Varberg
HBK-Nr
23095
Medlemskap
2024
Summa summarum kring elframställning är att både nationellt och globalt måste vi ställa om på flera fronter. Det finns inte en helig ko som löser problemen, inte ens kärnkraften. Många bäckar små och större är det som gäller.
Det centrala är att minska ner det fossila bränslet så mycket som möjligt.

För att styra tillbaka tråden lite till ämnet så tror jag själv inte alls på vätgas för personbilar. Skulle vi konsumenter velat ha det så skulle biltillverkarna producera det. Nu blev det el-fordon istället.
Biltillverkare, struntar fullständigt i vad vi vill ha, tillverkar endast det som är enklast för dom att tjäna pengar på
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kia/Hyundai har slutat utveckla vätgasbilar. Toyota som är den som satsat mest på vätgas introducerar nu slutligen batteribilar i stor skala. Volvo lastvagnar säger att 45% av alla transporter kan göras med nuvarande batteribilar och att vätgasbilar kommer först efter 2025.
Allt talar för att batteribilar vunnit teknikstriden!
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Kia/Hyundai har slutat utveckla vätgasbilar. Toyota som är den som satsat mest på vätgas introducerar nu slutligen batteribilar i stor skala. Volvo lastvagnar säger att 45% av alla transporter kan göras med nuvarande batteribilar och att vätgasbilar kommer först efter 2025.
Allt talar för att batteribilar vunnit teknikstriden!
har du nagra kallor dar man kan lasa och fordjupa sig i det hela?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
På vad sätt har konsumenterna styrt att det har satsats på elbilar?

Exakt, det är de politiker som råkar bestämma för stunden som väljer var bidragen ska ges, just nu får elbilsköpare bidrag av oss andra, men det kommer så klart att ändras över tid.
Elbilsägarna, när de blivit tillräckligt många kommer att få betala skatter som vi inte törs drömma om idag.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Kan någon nämna ett enda land där det säljs många elbilar, där dessa inte är subventionerade?
Nej men jag kan nämna ett land där subventionerna sänks, nämligen Sverige. Bilar över 700’ får inget nu från halvårsskiftet och nästa är sänks bidraget från 70’ till 50’.
Tror inte det behövs så mycket subventioner längre, begagnatpriserna är lika höga som för nya bilar så efterfrågan finns. Tar min grannes E-up som exempel, köptes för drygt ett år sedan och priset var då 270’ och efter prut och bidrag så var den deras för 180’. Nu annonseras liknande ett år gamla bilar ut för 220’, ett pris som hade varit normalt för en bil med ett nypris på 270’ och som inte fått några subventioner.
Efterfrågan finns men det saknas bilar, ska bli spännande att se hur mycket Tesla kommer att sälja i Sverige nu när de inte får 70’ i bidrag för någon av sina modeller.
 

Threviel

HBK Intresserad
Inlägg
36
Kommun
Varberg
Vätgastillverkning har än inte kommit så långt att vätgasfordon är ett realistiskt alternativ. Att vätgas är en del av framtidens bränslesystem är uppenbart, i alla produkter där vikten från batterierna, priset eller räckvidden är ett problem har vätgas en fördel.

Man kan tänka sig t.ex. lättare lastbilar, husbilar, mindre båtar, fartyg, traktorer, specialfordon och liknande.

För personbilar och tunga lastbilar så spelar batterivikten mindre roll och då är en ren elbil förmodligen den bästa lösningen för i princip alla tillämpningar och användare. Fossildrivna ICE-bilar ser jag som dödsdömda annat än i specialtillämpningar, de blir helt enkelt för komplicerade och för dyra i jämförelse med elbilar. Vi kan kallt räkna med att batterikostnaderna kommer sjunka drastiskt framöver, efterhand som produktionskapaciteten ökar och teknologin utvecklas.

Sen hur fort det kommer gå.... Ja, om inte kriget och coronan varit så hade betydligt mer elbilar tillverkats, nu är efterfrågan mycket högre än tillgången. Efterhand som Kina börjar producera igen så kommer tillverkningen ta fart. Medellivslängden på en bil idag i Sverige är 17 år, ovanligt länge med internationella mått. Runt 20% av alla bilar som såldes 2021 var elbilar, om något/några år kommer de vara i klar majoritet. Så framåt 2030 kommer bensinmackar börja få allvarliga lönsamhetsproblem, runt 2035 så skulle jag misstänka att drivmedel börjar bli krångligt att få tag på vilket ytterligare kommer accelerera omställningen bort från fossilbilar. 2040 förbjuds försäljningen av fossildrivmedel i Frankrike och Storbritannien och det finns förslag på att fasa ut det i Sverige till samma datum.

Så tja, dieselhusbilar kommer kunna köras ganska lugnt i åtminstone tio år till. Men jag skulle vara väldigt eftertänksam kring att köpa en ny husbil i dagsläget om min användningshorisont är längre än så. Dessutom kommer sannolikt priserna rasa på ICE-bilar så fort någon annan vettig lösning kommer.
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Nej men jag kan nämna ett land där subventionerna sänks, nämligen Sverige. Bilar över 700’ får inget nu från halvårsskiftet och nästa är sänks bidraget från 70’ till 50’.
Tror inte det behövs så mycket subventioner längre, begagnatpriserna är lika höga som för nya bilar så efterfrågan finns. Tar min grannes E-up som exempel, köptes för drygt ett år sedan och priset var då 270’ och efter prut och bidrag så var den deras för 180’. Nu annonseras liknande ett år gamla bilar ut för 220’, ett pris som hade varit normalt för en bil med ett nypris på 270’ och som inte fått några subventioner.
Efterfrågan finns men det saknas bilar, ska bli spännande att se hur mycket Tesla kommer att sälja i Sverige nu när de inte får 70’ i bidrag för någon av sina modeller.
Jag tror många,folk som köper Tesla köper den bästa el.bilen oavsett bidragen
 

Gert8

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Haninge
HBK-Nr
8
Medlemskap
2024
Läste artikel om Mariestad som tillverkade vätgas som deras bilar körde på
Vätgas har lättare att läcka och det krävs ”tätare” metall för behållare för vätgas.
Vid krigsslutet sänkte tyskarna en vätgasdriven ubåt som sen togs upp och maskindelen låg
på ett varv i Gbg
Kompisar till mej var där på studiebesök och sa att motorn hördes mindre än drivningen av varvräknaren
Mycket intressant men som Gillberg säjer det går åt mycket el att göra vätgas.
 
Toppen