• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteri lampan lyser när man når 90km

Evans-Ducato

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Täby
Hej
Vi är ny i husbils livet och skulle behöver lite hjälp.

Vi har en Fiat Ducato Bürstner. Bensin från 1990. På vår senaste resa märkte vi att varningljuset för startbatteriet lyser på instrumentpanelen när man kör över 90km/timme. Ju längre vi kör den ju mindre km/timme krävs för att lampan ska börjar lysa. Vi har ett nytt startbatteri och ett nytt fritidsbatteri med samma specifikationer. Det är viktig som jag har förstått som är att batterierna laddas parallellt. Bilen starta utan problem varje gång och båda batterierna ger ett värde av 12.8v så jag har svårt att förstå att det kan vara batterierna. Men någonting händer över 90km/timme som gör att det bli för kämpigt för startbatteriet. Är det någon som har haft erfarenhet av det här förut och vet vad det kan beror på?
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vet du hur många volt det är på batterierna när motorn är igång.
Normalt är 14,4V på startbatteriet. I de bästa värdar är det samma på bodelsbatteriet. Det är antagligen något lägre pga spänningsfall i kablarna.

Vad jag förstår menar du att det är laddningslampan som lyser.
Har du kollat på kilremmen till generatorn.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det kan vara fel dimension på remskivan så att generatorn övervarvar.
Någon kan ha bytt ut skivan i tron att laddningen ska bli bättre.
Kanske lite långsökt eller inte.
 

Evans-Ducato

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Täby
Tack för all svar!

Alla jordkabel och kilremmen ser bra ut.
Både batteriet ge 12.8v vilande och när motorn är på som är ingen bra tecken.

Fick startbatteriet upp till 14.6v igår kväll efter bilen hade varit på el laddning och sen satt jag motorn på.
fritids batteriet ge 13.96v när kopplat till el laddning.

känns som det kan vara generatorn..
 

Yngve Pettersson

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Linköping
HBK-Nr
18825
Medlemskap
2024
Kommer osökt att tänka på ett generatorfel jag har haft på en personbil.
Generatorn laddade på tomgång och låga varvtal men på ordinarie hastighet (högre varvtal) så lyste laddningslampan och med ett urladdat batteri så slocknade halvljuset, stoppade och lät motorn gå på tomgång så kunde jag köra en bit ytterligare.
Väl hemma kunde jag konstatera att generator lagret närmast "släpring/kolborst" var kass och bidrog till kraftig obalans vid högre varvtal å därmed försämrad eller obefintlig kontakt av "släpring/kolborst". Efter byte av lager funktion ua.
 
F

F.d. 22252

Guest
Förmodligen slitna kol och det går att köpa nya men bäst att köpa en ny generator är inte så dyrt från tyskland. Viktigt att se till att fästöronen stämmer.
Vad som händer är att kolen vid höga varvtal inte ligger an mot släpringen så det blir dålig kontakt. Har haft samma själv på min-89.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.409
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny generator till min Fiat Ducato bensinare 1989 års modell.
Det var via registreringsnumret. Generatorn passade inte, precis som Bengtic skrev. Jag tog loss generatorn som satt i bilen och åkte till butiken.
Dom hade en som passade. Det går inte att vara helt säker på vad som är monterat i de gamla Ducato bilarna.

Det är inte svårt att byta ut generatorn. Koppla bort minuspolen.
Om det är en utbytesgenerator kolla att fästöronen ligger lika som på dina gamla generator. De kan vara fel ihopsatt vid renoveringen.
Det kan vara lite udda storlek på bultarna.
Ta även bort fördelarlocket och rotor.
Skaffa även en ny rem.
Och framför allt stressa inte.

Jag köpte min generator hos startmotor.
Jag tror att de har flyttat till Tyresö.

 
Toppen