• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteri laddare / Inverter Multiplus Compact

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Vår laddare / inverter har börjat uppträda konstigt ibland,
brummar & ibland när man ansluter invertern så står det överbelastning (overload)
Trodde att jag hittat problemet ,
( kortslutning i el dosan på taket till markis motorn, felet upphörde när jag kopplat ur den, men felet har återkommit )
"Tips"
 

Bilagor

  • el centralen 1.jpg
    el centralen 1.jpg
    441,7 KB · Visningar: 29
  • El central 2.jpg
    El central 2.jpg
    520 KB · Visningar: 29

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.249
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Kan det vara så att något relä bränt och kopplar in Alde 230v elpatron?

I vilket fall, prova med att slå av jordfelsbrytarna en och en så kan du lista ut om det är fel i någon förbrukare på respektive krets.
Kopplar du från förbrukarna (slå ifrån alla jordfelsbrytare) helt, och du fortfarande får felmeddelandet bör problemet vara internt i invertern.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Vår laddare / inverter har börjat uppträda konstigt ibland,
brummar & ibland när man ansluter invertern så står det överbelastning (overload)
Trodde att jag hittat problemet ,
( kortslutning i el dosan på taket till markis motorn, felet upphörde när jag kopplat ur den, men felet har återkommit )
"Tips"
Har du testat att återstarta (Norsk reset) invertern. Då behöver du göra den spänningslös. Kommer du åt några loggar. Då kan du kanske få en uppfattning om vad som felar, last etc.
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Kolla batterianslutningarna med en fast nyckel. Kolla även skruvanslutningarna för ingående 12V kablar i invertern. Minsta lilla glapp i något av dessa räcker för "over load". I mitt fall var det batteriets M8 plusanslutningen som hade ett minimalt glapp.
 

skoogis

HBK Medlem
Inlägg
1.040
Kommun
Trosa
HBK-Nr
364
Medlemskap
2026
Kan det vara så att något relä bränt och kopplar in Alde 230v elpatron?

I vilket fall, prova med att slå av jordfelsbrytarna en och en så kan du lista ut om det är fel i någon förbrukare på respektive krets.
Kopplar du från förbrukarna (slå ifrån alla jordfelsbrytare) helt, och du fortfarande får felmeddelandet bör problemet vara internt i invertern.
Bör vara vara samma som att stänga av pannan?
 
Toppen