• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Batteri Inställning på mppt regulator

Tobbeglidare

HBK Intresserad
Inlägg
3
Kommun
Kungsbacka
Tjena! Fösta inlägget här då Biltemas manualer är otroligt vaga!
Jag har installerat en 320w panel på mitt tak och köpt en 20A regulator ifrån Biltema. (MPPT-regulator, 20 A
Artnr. 25-5077)

jag har även införskaffat deras "solar/Wind" 12v/80Ah fritidsbatteri.

Min fråga här då är vad för typ utav batteri det är. SMF står det ju på den men säger inte om det är ett vanligt bly eller inte om man kollar på varken internet eller på Biltemas hemsida...
På regulatorn ska man ställa in "batterityp" och där vill jag såklart inte göra fel! Dem olika typer av batteri jag kan välja på regulatorn är:
SLD
FLD
USE
LI
GEL

Tack så mycket på förhand!
 
F

F.d. 22252

Guest
Tjena! Fösta inlägget här då Biltemas manualer är otroligt vaga!
Jag har installerat en 320w panel på mitt tak och köpt en 20A regulator ifrån Biltema. (MPPT-regulator, 20 A
Artnr. 25-5077)

jag har även införskaffat deras "solar/Wind" 12v/80Ah fritidsbatteri.

Min fråga här då är vad för typ utav batteri det är. SMF står det ju på den men säger inte om det är ett vanligt bly eller inte om man kollar på varken internet eller på Biltemas hemsida...
På regulatorn ska man ställa in "batterityp" och där vill jag såklart inte göra fel! Dem olika typer av batteri jag kan välja på regulatorn är:
SLD
FLD
USE
LI
GEL

Tack så mycket på förhand!
320 watt och 12 volt blir ju 25A ström så regulatorn går på gränsen, men eftersom du bara har ett 80Ah batteri som blir fulladdat snabbt kanske det inte är så farligt.
I verkligheten brukar det vara betydligt lägre effekt från en solpanel.
 
Toppen