• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Batteri byte

Roadliner

HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
30200
Medlemskap
2026
Har någon bytt batteri när det ser ut så här, sen har man ju läst i forumet att vissa funktioner slutar å fungera efter ett batteri byte, HB 2020 Rapido heavy chassi, batteriet sitter i golvet strax under pedalerna.
Jag körde de hydraliska stödbenen upp och ner ett par gånger, efter det var kraften ur batteriet så jag kunde inte starta HB.
Den fick stå en stund, och jag inbillar mig att solpanelen laddar även startbatteriet,men där kan jag ha fel.
För efter ca 30 min till 60 min provade jag å starta HB och den startade direkt.
Tacksam för bra konstruktiva svar.

Bilagor

• 20250615_150142.jpg
    20250615_150142.jpg
    2,2 MB · Visningar: 122

Stefanjo

HBK Medlem
Kommun
Mellerud
HBK-Nr
40921
Medlemskap
2025
Man får klippa bort alla buntband så man kan vika bort alla kablar och den svarta boxen. Skruva loss bygeln som sitter över batteriet. Lossa +och- polen . Sen är det bara att lyfta upp det gamla batteriet.
Om man snabbt sätter dit det nya batteriet borde det inte vara någon fara att bilen står spänningslös.
Jag har en äldre som står utan batteri hela vintern utan problem men nyare fordon kan visst vara känsligare??
Ibland ansluter man en extra 12 volt kabel över polerna tillfälligt från ett extra batteri för att undvika att bilen blir spänningslös.

Globetrotter

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2025
Vojne vonje, där har man kopplat ser jag.
Ett råd jag vill ge dig, isolera polkontakter omedelbart när du plockar av dom.
Både minus och plus.
Demontera jordkontakt först, gör sedan batteritest, sen vet du.
Vet inte om bilen behöver kopplas upp för inlärning efter batteribyte. Kan vara värt att kolla upp för att få ut max av batteriet.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vojne vonje, där har man kopplat ser jag.
Ett råd jag vill ge dig, isolera polkontakter omedelbart när du plockar av dom.
Både minus och plus.
Demontera jordkontakt först, gör sedan batteritest, sen vet du.
Vet inte om bilen behöver kopplas upp för inlärning efter batteribyte. Kan vara värt att kolla upp för att få ut max av batteriet.
Många batteriladdare har ett Supply-läge, om man ansluter en sådan till batteripolskorna innan man lossar dom klarar man alla inställningar.

KawaMal

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2025
Jag vet tyvärr inte hur det är med en 2020 men på min 2018 är det inga problem att göra strömlöst. Klockan och trippmätarna nollställs iofs men klockan går ju att ställa rätt igen.

Det står en försiktighetsanvisning i instruktionsboken att man inte skall koppla bort batteriet förrän tändningen varit avslagen och förardörren stängd en viss minsta tid.

Toppen