• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Batteri Bildel <-> Bodel

MarTom

HBK Medlem
Inlägg
428
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
475
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
Är det viktigt att man dimensionerar bodelsbatteriet och bildelsbatteriet med hänsyn till varandra ? Har det någon betydelse vilket som har högst ah ? Kan man ex. gå från 75 ah till 95 ah på bildelen där bodelen har 80 ah.
 
F

F.d. 3753

Guest
Detta är en hel vetenskap och det finns nästan lika många svar som förståsigpåare.
Från båtvärlden har jag fått lära mig att det optimala är att alla batterier man parallell-kopplar är av samma typ, storlek och skick/ålder.
Har man inte en laddningsregulator till varje batteri så kan det bli så att när ett av batterierna signalerar att det inte vill ha mer laddning så får inte dom andra det heller även om dom skulle behöva det. Trots att man kopplar ihop flera batterier så blir dom bara ett (1) batteri såsom laddningsregulatorn ser det.
Tror att det finns ganska mycket info om detta att hitta på nätet och även här på HBK's forum.
Sök får du se!
 

Hi Life

HBK Medlem
Inlägg
137
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2024
Eftersom bilens och bodelens batteri inte är paralell kopplade har det ingen betydelse.
I en husbil är bilens generator i regel kopplad till bodelsladdaren ( i alla fall i nyare modeller ) Så den ström som "blir över" när du kör går till bodelen.
Men svaret på din fråga är att du kan byta till vilket bateri du vill i bildelen.
 
F

F.d. 53585

Guest
Hej
Jag var på Biltema och köpte ett underhållsfritt batteri, 80-41001, som när jag kom hem visade sig vara för högt för att gå in i bodelens batterifack!
Skitkul, eftersom jag har 10 mil till närmaste Biltima
Nu till frågan: Är det ok att ha ett "startbatteri" i stället för ett "fritidsbatteri" till bodelen? Jag vill ju ha så många Ah som möjligt. 353x175x200 är maxmåtten

//Hasse
 

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Svar till Hasse_e
Ett startbatteri är konstruerat för att lämna så mycket ström som möjligt under ett kort "ögonblick", d.v.s. under startskedet, startmotorn kräver en hel del kräm för att få fart på motorn,
Ett fritidsbatteri är konstruerat för att belastas med mindre ström uttag under lång tid.
Normalt märker man ingen skillnad med ett start batteri som förbrukarbatteri i bodelen, så det är bara att "tuta o köra" har själv ett startbatteri i bodelen sedan boddelsbatteriet pajade i hop, har inte märkt någon skillnad.
Däremot skulle det vara 15 -20 grader kallt en vinter och det satt ett fritidsbatteri som startbatteri skulle det vara klart märkbart.
Lennart;)
 
Toppen