• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Basutrustning i en husbil bör vara:

F

F.d. 53498

Guest
Sv: Basutrustning i en husbil bör vara:

Med vår bil kan vi köra mer än 90 mil på en tank. Jag hinner under den tiden tanka. Jag vill inte heller åka omkring med en lös 5 litersdunk. Jag tycker att de som får soppatorsken är slarviga och det borde vara straffbart att ordna farliga situationer i trafiken för sig själv och andra för att man inte fyllt tanken.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Anders & Carita;

Det är straffbart, i vart fall om det sker på motorväg. (se även inlägg #27)

F

fjärrkontroll

Guest

Eftersom vi mycket sällan tar in på camping, så har jag monterat in solcell 110 Watt på taket, extra batteri och 1000 Watts invertor. Detta gör att frun kan ex torka håret efter duch. Tv kan användas på kvällen och batterierna ändå blir fulladdade efterföljande dag.
Hälsningar från
fjärrkontroll

F

F.d. 29809

Guest

Extra 12 volts uttag till laptop, boxerbox/tv och ungarnas spel samt extra 220 volts uttag.

Gaslarm för gasol är ett måste.

F

F.d. 24345

Guest

Brandsläckare är ett måste i vissa länder (I Sverige också om man ska vara ärlig).

Ett extra laddat 12-v batteri, som bara väntar på att få bli din räddare i nöden på någon
enslig skogsväg mitt i natten :wink:

Staffan

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2025

Ny grej som vi fattade tycke för, som en och annan hade längs med markisen,nämnligen en ljusslinga hängande.Lyste upp så trevligt under varma september kvällar.

mvh
Fincan

Jägarn

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2025

Navigator. skulle inte resa utomlands utan navigator, Kommer ihåg när man åkte tre varv i rondeller för mna inte visste åt vilket håll på N78 man skulle.
Men karta är ett måste Garmin får fnatt ibland, men är guld vär vid sökning av gatuadresser i städerna.
Och som jag nämnt i annat forum en multimeter.

Allra viktigast en glad och snäll resekamrat, maken/makan

Jägarn :)

Elisabeth

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
113
Medlemskap
2025

Jag nämner några saker som jag tycker är viktigt, kanske har någon redan tagit upp det men jag skriver ändå; extra batterier till världsradion, bärbara cd;n, ficklampor (jkl pannlampa), röd och vitrandig skylt till cyklarna samt pump och reparationskit, värmeljus och tändare, talböcker, verktygslåda, kartor inkl ställplatsböcker, klister, sjukvårdsartiklar, lång elsladd till elen, utemöbler, parasoll till badstranden, badskor, myggmedel, tratt för att sätta i vattenfyllnadshålet! Sedan är det naturligtvis 10.000 saker som inte går att nämna men som är "livsnödvändiga". Lycka till...
Elisabeth

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Intressant frågeställning:"vad ska man ha med sig i husbilen".
Frun och jag satt vid middagsbordet ikväll och pratade just om detta. Ska vi skaffa GPS eller inte? Kom fram till: kanske!
Under alla år vi rest genom kontinenten utan GPS, har vi visserligen kört fel ett otal gånger men, fått se platser som vi annars hade missat (poäng där tycker jag).
Suttit i LÅNGA köer på Autobahn, men hunnit med att studera färdplanen en extra gång.
TV/Video?? Det går "fetbort" som barnen uttrycker det. Spela ett spel eller bara umgås med varandra. Det blir alldeles för lite tid till detta under övriga delen av året.
Läsa böcker och faktalitteratur är också roligt att få tid till.
Sedan kan man ju försöka umgås med andra människor på platsen man befinner sig.
Tja, detta är bara min lilla lista och vi människor är ju som bekant så väldigt olika.

Erling:spinny:

F

F.d. 58689

Guest

Jag nämner några saker som jag tycker är viktigt, kanske har någon redan tagit upp det men jag skriver ändå; extra batterier till världsradion, bärbara cd;n, ficklampor (jkl pannlampa), röd och vitrandig skylt till cyklarna samt pump och reparationskit, värmeljus och tändare, talböcker, verktygslåda, kartor inkl ställplatsböcker, klister, sjukvårdsartiklar, lång elsladd till elen, utemöbler, parasoll till badstranden, badskor, myggmedel, tratt för att sätta i vattenfyllnadshålet! Sedan är det naturligtvis 10.000 saker som inte går att nämna men som är "livsnödvändiga". Lycka till...
Elisabeth

Röd o vit randig skylt till cyklarna?
Är det lag på det utomlands?
Borde väl bara behövas om cyklarna bygger ut mer än 1 meter?

F

F.d. 1689

Guest

Fiske utstyr/saker! Hva er mere morsomt enn det når du står ved vann/elv?
Har fisket ved noen rasteplasser, campingplasser, ved vegen og fått noen ørret av det! nam nam!
Le-skjerm skal jeg skaffe meg. Og noen dvd filmer, i tilfelle en står fast inne i masse regnvær.

M

Matts Torebring

Guest

Jag håller nog med det om mest i vad som skrivs, vi lastade in allt vi kunde tidigare, men utan att höja lastvikten på bilen, hur mycket överlast vi hade vet jag inte. Nu är de bekymren över, i vår nya Kabe 880, får jag lasta med mig 1100 kg, 200 kg kg mer än i skåpbilen vi har på jobbet med bakgavellyft. Nu finns en stege, slangvinda, kombi lövkratta & sopborste (Gardena), en liten såg med 2 m långt skaft för att ta bort ev smågrenar, verktyg, reservdunkar för både diesel och färskvatten m.m.

Toppen