• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Base Camp

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
64
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Jag har en Garmin 770 och efter att ha kört en instruktionsfilm på youtube nägra gånger har jag börjat ruttplanera i BaseCamp och får till rutter riktigt bra nu, men skulle gärna se hbk-ställplatser på kartan. Kan man kopiera in HBK:s ställplatser i BaseCamp ? utan att behöva ansluta gps;en menar jag .
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Hämta hem Hbks husbilsplatser som "KML". Filen finns under Husbilsplatser -> Nedladdningsbara filer. "GPX"-format går också bra men de GPX-filer jag har hittat innehåller inte "Kommentar/Beskrivnings"-informationen utan bara position, namn och litet till.

Alla platser får blå flagg i BaseCamp men det kan du ju ändra. Det finns andra trick att få egna symboler på platserna och dessutom få med sig den informationen till GPS:en. Navigatorn klarar inte av alla de symboler som BaseCamp har.

MVH
Hans
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du tankar ner filen till datorn och lägger den "var som helst" ("hämtade filer* t.ex.). Sedan tycker jag du skall skapa en ny POI-lista i BaseCamp under "Min samling" (högerklicka på "min samling och välj "Ny lista"). Döp lista till "Hbk" t.ex. Klicka på symbolen för listan så den raden blir blå.

Välj sedan på "Arkiv, Importera till Hbk ..." så kommer det upp ett filväljarfönster där du kan leta reda på filen du har laddat ner och importera den till listan.

BaseCamp sparar all information som du matar in i en egen databas som man kan hitta i datorn om man letar litet. Det är den databasen som sparas i en fil om man kör "Arkiv, Säkerhetskopiera …". Lägg märke till att alla namn måste vara unika. Det går inte att ha två POI:er som heter "Umeå" (t.ex.). Vid import kommer BaseCamp att döpa om dubbletterna genom att lägga till en siffra.

Vill du ha egna ikoner (Hbk logga?) till dina egna POI:er så skall du lägga dom i "Dokument, Min Garmin, Anpassade waypointsymboler" och döpa dom till 000.png (PNG-format), 001.png etc. Själv har jag i dagsläget 15 egna symboler för olika saker. Vill man ha in egna waypointsymboler i navigatorn är det ytterligare litet trixande som behövs, men det var ju inte det du frågade. Återkom om du undrar.

MVH
Hans
 
Toppen