• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Vi var ju i Danmark den gångna helgen och då vi inte hade Danska pengar så tog man ute lite på bankomaterna och jag ville ju inte ta ut för mycket så jag tog ut 3 gånger vilket resulterade i att dom hade tagit 35:- *3ggr från mitt kontto utöver det jag tog ut .

Det har dom aldrig gjort i varken
Norge,Tyskland,Holland,Luxemburg,Frankrike,Österike eller Italien .

Jag kollade på min info om kortet och där stod det inget om dessa avgifterna .

Så tar ni ut i Danmark på bankomat så gör det rejält så blir det bara 35:- .
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Hej.

Tidigare var det så att banken tog 35 kr/uttag upp till 1000 Skr. Är osäker på hur det är idag.

Kan rekommendera ICA-kortet, där är det ingen avgift för kontantuttag utomlands. Inte ens i Thailand...

Mvh /Roy
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Jag har fått uppgift att man får inte ta ut någon avgift på bankomatuttag inom EU, i Norge vet jag att man tar ut 35.- men dom är inte med i EU. Prata med din bank om detta
 
Inlägg
716
Kommun
Danmark
HBK-Nr
788
Medlemskap
2024
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

vi betaler også når vi tar penge ud i Sverige på vores visakort
mener også det er 35 kr
hvor har du hørt at det ikke skal koste indenfor EU, det er jo interessant nu hvor semestern kommer
:yes:Marianne
 
Senast ändrad:

lassewalle

HBK Medlem
Inlägg
614
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
3548
Medlemskap
2025
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

För sex år sedan beslutade EU att det inte skulle kosta mer att ta ut euro i unionens länder än i hemlandet. Det medförde att avgifterna för svenska bankkunder slopades vid automatuttag i de flesta euro-länder, eftersom uttag brukar vara gratis här hemma.


Men Danmark hamnade utanför regeln, tillsammans med Storbritannien, Polen och andra EU-länder som inte gått över till euro.


Följden blev att ett bankomatuttag för en svensk bankkund nu är dyrare i Köpenhamn än i fjärran EU-städer som Paris, Rom eller Berlin.
De flesta svenska banker drar av en uttagsavgift på 35 kronor i Danmark.
 
F

F.d. 52994

Guest
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

För sex år sedan beslutade EU att det inte skulle kosta mer att ta ut euro i unionens länder än i hemlandet. Det medförde att avgifterna för svenska bankkunder slopades vid automatuttag i de flesta euro-länder, eftersom uttag brukar vara gratis här hemma.


Men Danmark hamnade utanför regeln, tillsammans med Storbritannien, Polen och andra EU-länder som inte gått över till euro.


Följden blev att ett bankomatuttag för en svensk bankkund nu är dyrare i Köpenhamn än i fjärran EU-städer som Paris, Rom eller Berlin.
De flesta svenska banker drar av en uttagsavgift på 35 kronor i Danmark.
Det där kände inte jag till. Jag har tagit ut euro i Tyskland, Frankrike och Spanien utan avgifter. Jag kommer i fortsättningen undvika Danmark
 

larsemil

HBK Medlem
Inlägg
687
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
4784
Medlemskap
2024
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Det där kände inte jag till. Jag har tagit ut euro i Tyskland, Frankrike och Spanien utan avgifter. Jag kommer i fortsättningen undvika Danmark

Handla med kortet går bra utan avgifter, men... det finns ett valutapåslag på någon procent på beloppet. Olika på olika banker

Mvh
larsemil
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Handla med kortet går bra utan avgifter, men... det finns ett valutapåslag på någon procent på beloppet. Olika på olika banker

Mvh
larsemil

Det där stämmer verkligen inte i Danmark! Många affärer lägger på 2,5 till 4 % på priset om du handlar med kort! Om du inte har Dankort förståss...
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

vi betaler også når vi tar penge ud i Sverige på vores visakort
mener også det er 35 kr
hvor har du hørt at det ikke skal koste indenfor EU, det er jo interessant nu hvor semestern kommer
:yes:Marianne

Anledningen till min reaktion var att vi aldrig betalat någon avgift i något annat land vi besökt med nu kommer jag ju bara göra 1 uttag om vi skulle behöva göra det i Danmark om dom inte tar kort .
 
F

F.d. 13050

Guest
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

nu har en del banker erbjudit kunden att byta kort till ett där faktura dras månadsvis på köpen istället för direktdrag. Jag har sett att ett sånt kort tar en avgift på 35 kr för uttag utomlands.
 
Senast redigerad av en moderator:

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Om man har Nordea som bank så tar man ut pengar i Nordea-automat i Danmark och då blir det ingen avgift. Har aldrig betalt någon avgift hittills.
 

Kastanj

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
174
Medlemskap
2024
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Det stämmer Ulf B. så jag ville ha ett Dankort men se det gick inte för jag är inte dansk medborgare. Blåst som vanligt.

Kastanj.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Även jag har blivit blåst på Kastrup samma anledning. Sista hemresan med husbilen in på JET macken med kontokort som fungerar i hela VÄRLDEN utom Danmark. In på Statoil med en krona dyrare diesel. Här fungerade kontokortet men de tog ut extra kortavgift. Dyrt , dyrt , dyrt!!!!
Tanka i Sverige eller Tyskland och blås förbi Danmark med sina handelshinder!!!!!!!
 
F

F.d. 4556

Guest
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Jag tror att kostar 35 per yttag
det är så här, ta ut euro i euroland är gratis andra valutor
 
F

F.d. 4556

Guest
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Hela svaret kom inte med, ta ut euro i euroland kostar inget, andra valutor kostar 35 kr
 

OleBerg

FD HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Norge
HBK-Nr
3177
Medlemskap
2022
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

De aller fleste banker tar gebyrer i en eller annen form. Det samme gjelder gebyr på uttak i utenlandske banker/valuta. Så sjekk gebyrreglene i din egen bank....kan være det er her det forsvinner kr. 35,- hver gang du benytter utenlandsk bankomat.
Den mest populære banken i Norge er en svensk nettbank - Skandiabanken. De eneste gebyrer er et årlig gebyr på Visakort + 1,7% valutapåslag (dette har alle bankene) i utenlandsk valuta.
Danmark er desverre et u-land når det gjelder bruk av ikke-danske kort. Av og til kan det være vanskelig å benytte kort i drivstoffautomater, og i butikker legger man på 2,5 - 4% for bruk av kort (bortsett fra Dancard). I 2009 kjørte vi Danmark rundt, og det ble mange episoder hvor vi måtte finne en bankomat og ta ut cash fordi butikkene ikke tok kort eller tok bare Dancard.
Men ett positivt trekk.......aldri noe problem med bruk av kort (Visa, MastrerCard osv) på campingplassene.
:twitcy:
 
F

F.d. 52918

Guest
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

Igår var vi på en tjänsteresa i Danmark,det blev en snabbresa på grund av gods som skulle vara framme i Danmark före en bestämd tid.
Eftersom man ville handla hem lite öl och vin, så fick vi växla svenska pengar till danska pengar på båten mellan Hbg-Helsingör.Det fanns nu ingen växlingsautomat eller växlingskontor,utan man fick växla svenska pengar i de vanliga kassorna,döm vår förvåning när vi endast fick växla högst 500.- sv kr,och då tog dom en avgift på 23 dkk per svensk 500.-.
Jag tror det var på Thyko Brahe,vet inte om om det gäller på de svenska Scandlines båtarna, skall ta reda på det.Kan vara bra att förmedla detta tycker vi.
Vänligen Ingrid o Stig:confused:
 

funas

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
4202
Medlemskap
2024
Sv: Bankomatavgift 35:-/uttag i Danmark .

JAG ÄR INTE FÖRVÅNAD!

Har jobbat i Danmark och med danskar i trettio år och har lärt mig:
Allt kostar "penge" i detta land.

Ett kanske överspelat exempel:
Om du la mynt i en dansk telefonautomat och ringde upp,
även om svar uteblev och du la på så tog den danske operatören
dina mynt.
Har inte upplevt detta i något annat land.

"Kan fara runt"

Börje
 
Senast ändrad:
Toppen