• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bankkort fungerar inte som betalningsmedel sedan 14 Sep 2019

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Det vi råkade ut för i La Nucia (billigast bensinmack i Benidorm området) är att den ville ha eget lokalkort. Pratade med personalen och då visade sig att man ska trycka på en knapp för "andra" kort som tar vilka kort som helst. "Knappen" var svår att observera men den fanns där...
 

Bengt & Pia

HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Värnamo
HBK-Nr
9631
Medlemskap
2024
"Bättre på kort än vi hemma"
Kan man blippa direkt med mobilen/klockan via pay-appar i Tyskland nu?

För det kan fortfarande krångla med vissa kort här hemma, jag får inte igång mina kreditkort (SAS och Coop) i googlepay.
Fungerar bra att bloppa med googelpay i Tyskland har blippat på flera ställen utan problem.
För att återgå till tråden skulle det vara intressant få reda på om googelpay fungerar som betalning på Franska motorväg avgifter.
 

haso

HBK Medlem
Inlägg
52
Kommun
Sala
HBK-Nr
26140
Medlemskap
2024
Jag har gjort fyra husbilsresor till Frankrike det senaste året. A36, A6 och A7 Mulhouse mot Marseille samt A2, A29, A13 Vallencienes mot Caen. Nästan 40 betalningar med Handelsbankens VISA totalt (Inklusive Pont du Normandie utanför Le Havre). Det har alltid fungerat, både med och utan blipp.
Däremot beställde jag reservdelar för drygt €700 hos Freizeit-Center Albrecht - Ihr Partner für Wohnmobile und Wohnwagen (Tyskland) och fick lov att betala kontant när jag hämtade dessa i deras reservdelsbutik utanför Hamburg. I butiken för tillbehör i huset bredvid tog dock samma firma emot mitt kort när jag handlade lite annat smått och gott... suck.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Lite OT, bara som info: (alternativ till bankkort betalningar utomlands)
Jag har börjat betala allt oftare genom säljarens IBAN och BIC nummer (så fort det går). Det betyder i sig förmånligast AVISTA kurs och inga påslag eller växelavgifter. Förr använde jag mycket PayPal & bankkort, men numera undviker in i det sista!
 
Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Lite OT, bara som info: (alternativ till bankkort betalningar utomlands)
Jag har börjat betala allt oftare genom säljarens IBAN och BIC nummer (så fort det går). Det betyder i sig förmånligast AVISTA kurs och inga påslag eller växelavgifter. Förr använde jag mycket PayPal & bankkort, men numera undviker in i det sista!
Men du åker väl på en avgift om valutan inte är SEK eller Euro? Vill minnas att det var så sist jag använde denna metod till UK.

//Michael, medlem
 
Senast ändrad:

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024

Betala med kreditkort chip eller magnetremsa – vad är skillnaden?​

Idag är de absolut flesta kreditkort försedda med både kreditkort chip och magnetremsa. Övergången till kreditkort med chip från kreditkort med magnetremsa, som är betydligt säkrare, har pågått i flera år och de allra flesta butiker och restauranger har idag kortterminaler för chip. Tack vare detta har problemen med så kallad skimning, dvs. att en bedragare kopierar informationen som finns lagrad i kortets magnetremsa, i princip försvunnit i Sverige.

Hur fungerar ett kreditkort med chip?

Det guldfärgade lilla chipet på kreditkortet används för att kryptera informationen, vilket gör det extremt svårt (om inte omöjligt) för en bedragare att kopiera eller läsa innehållet på kortet. Istället för att skriva din signatur på kortkvittot, som man gjorde förr, behöver du dessutom knappa in kortets PIN-kod när du betalar. Du kan också själv välja att göra ett signaturköp direkt i butiken, mot uppvisande av giltig legitimation.

Magnetremsa

Den svarta magnetremsan på kreditkortets baksida består av små magnetiska metallpartiklar inneslutna i plast. Magnetremsan fungerar på liknande sätt som bandet i en bandspelare eller VHS-videospelare. Men istället för att bandspelarens motor transporterar bandet förbi bandhuvudet för avläsning drar du själv kreditkortet genom kortläsaren så att informationen kan läsas av.

Varför finns magnetremsan kvar?

Att dagens kreditkort fortfarande är försedda med magnetremsa beror på att chipteknologin ännu inte slagit igenom fullt ut hos handlarna i alla länder, till exempel i USA. Men utvecklingen går fort och inom några år kanske magnetremsan på betal- och kreditkort är ett minne blott. Den kommer dock med stor sannolikhet att finnas kvar på passerkort och busskort etc.
 
D

Deleted member 11118

Guest
I 15 år har Master Card fungerat att betala med på motorvägen i Frankrike. När vi körde av och skulle till en by, fungerade verken 2 MC eller 2 Amex. Man tog bara Visa och inhemska kort. Bommen blev nere efter 10 min kom hustrun på att hon hade några Euro i börsen och de räckte för att bommen skulle öppnas. Har aldrig hänt oss tidigare vi har nästan aldrig kontanter med oss mer än lite mynt. Numera åker vi inte utan 100 Euro i börsen. Tydligen kan allt hända.
 

kaj.p

HBK Medlem
Inlägg
2.377
Kommun
Varberg
HBK-Nr
7379
Medlemskap
2029
Har ett portugisiskt bankonto med två betal kort. Gör en överföring till detta från svensk bank Kan sedan ta ut o betala med euro utan avgifter o valutapåslag. Visst kontot kostar mig några euro i månaden men inbillar mig att det lönar sig, speciellt när jag gör transaktioner med dottern som bor i Spanien men även vid kontant uttag o kortbetalningar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Dagens betalkort har gjerne 3 elektroniske løsninger. Magnetremsan som mange steder er på vei ut, chip med kontakter og NFC trådløs avlesning. Som en nødløsning finnes den optiske hvor en kan kopiere teksten fra kortet over på en papirslipp ved hjelp av en mekanisk sak - den gamle løsningen for kreditkort.

NFC løsningen åpner og for bruk av mobilen som betalingskort ved hjelp av Apple Pay og Google Pay.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Tråden är snart 2 år gammal, och rubriken lyder:

Bankkort fungerar inte som betalningsmedel sedan 14 Sep 2019​


Sedan dess har säkert mycket förändrats, bl.a. verkar bankkort återigen fungera som betalningsmedel – i varje fall på vissa platser.

Pålle
 
Senast ändrad:

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.604
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
Tråden är snart 2 år gammal, och rubriken lyder:

Bankkort fungerar inte som betalningsmedel sedan 14 Sep 2019​


Sedan dess har säkert mycket förändrats, bl.a. verkar bankkort återigen fungera som betalningsmedel – i varje fall på vissa platser.

Pålle
Vi hade absolut inga problem när vi åkte söderut i sep/okt 2019 så det var nog inget generellt problem ens då.
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.256
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Men du har ju själv svarat, se inlägg #54, då tråden också var två år gammal. Varför lägga energi på denna tråd i måndags men ifrågasätta nya inlägg idag? Jag ser inte problemet med att fortsätta skriva i samma ämne i en tråd som råkar vara två år gammal.

//Michael, medlem
 

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Bakgrunden och även min förvåning över många kommentarer i denna tråd är att den bla är två år gammal och i och med det inte relevant .Vi vet ju alla att det är lång genomförande tid på många eu belut och de blir ju inte ogiltiga för det.
Tar många år att bygga om alla kort terminaler vilket gör att vi lever med flera parallella system.
Ta för till exempel eu adapter för gasol, mig vetligt är det efter många många år sedan beslutetvtogs bara Spanien som har börjat och frågan är om vi under vår livstid får uppleva enlighet inom eu trots beslut.
I bland känns det som att det är viktigare att bara kommentera än att stå bakom saklighet och upplysning till forumets bästa.
 
Toppen