• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakväxel Fiat Ducato

F

F.d. 14351

Guest
Hej.

Har letat här i forumet men hittar inget om Fiats bakväxel. Många tycks ha problem med femmans växel, men jag får inte i bakväxeln. Jag har en Fiat Ducato årsmodell 2009 körd 210000 km.
Det hela började för några veckor sedan då spände jag vajern och allt fungerade bra ungefär en vecka och då var det samma problem, då spände jag vajern ytterligare och det hjälpte en stund. Nu är det så att det inte går att spänna vajern mera. Trodde att det var vajern som håller på att brista så jag försökte att trycka på växelföraren (den som sköter om sidoläget) för hand men det hjälpte inte den är i bottnen. Alla andra växlar fungerar helt ok. Är det någon som vet vad det kan vara för problem?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.635
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bakväxel Fiat Ducato

Hejsan och välkommen.
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig direkt med felet, men du har en nyare växellåda än de som brukar bråka med femman. Det finns ca. fyra, fem generationer av lådor till Ducato.
Det finns dock en del inlägg om de nyare lådorna, och med tjurande växellägen tyvärr.

Här har du en länk till liknande problem.

Klicka här.
Problem med trög växellåda - Husbil

M.v.h. JANKRO.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.604
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bakväxel Fiat Ducato

...............Det hela började för några veckor sedan då spände jag vajern och allt fungerade bra ungefär en vecka och då var det samma problem, då spände jag vajern ytterligare och det hjälpte en stund...............

Tyder på samma fel som jag hade på min förra husbil, så mitt råd; Byt wire till att börja med!

Det är med stor sannolikhet frikopplingen och inte växellådan som krånglar.
 

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bakväxel Fiat Ducato

Hej
När du kör framåt, frikopplar bilen helt? Tar kopplingen lågt för att få full frikoppling?
Med det miltal du har är det ganska troligt att kopplingen är sliten och om den inte frikopplar helt blir backen svår att få in. Här i sverige kostar det runt 14 tusen att få kopplingen bytt.
Det kan ju vara växellådan men kolla kopplingen först.
 
Toppen