• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakvända bilbarnstolar

F

F.d. 50079

Guest
Hej!

Någon som vet om det går att sätta en bakvändbilbarnstol säkert i bodelen?

Eva (farmor-mormor) Hittade nog svaret själv....om ingen har nya ideér förrutom dom som står under famlijefliken.....fram på passagerarsidan.....airbag i vårat fall så tyvärr...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Hur stort är barnet, och vilken planlösning har husbilen?
/Jessika
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Dom är 1, 2 och 3 år, alla skall inte med samtidigt men en i taget kanske....
bakåtvända stolar alltså....

Hobby 615 :wideeyed:
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Om husbilen har en bakåtvänd soffa skulle jag tro att den vettigaste lösningen är en kombistol (tex Britax Twoway) fastsatt på det bakåtvända sätet med säkerhetsbältet, och sedan barnet i internbältet.

Eller kanske en bakåtvänd stol med stödben(jag tror det finns modeller som kan monteras fristående, utan underförankringsband) på en framåtvänd soffa, men då får man plocka bort bordet.

Det finns en man som är väldigt duktig på sådant, som ni kan kontakta här: Fråga Dr. Bob

Hoppas att ni får trevliga och säkra resor med barbarnen! :)

/Jessika
 

Mymlan

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
1917
Medlemskap
2024
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Hej

För oss fungerar det bra med bakåtvänd stol typ britax rygg mot rygg med chauffören bara vi tar bort bilens ryggdyna. Gott om fästespunkter för spännband om ni (som vi) har tvåpunktsbälte på den platsen. I framsätet fungerar iZi kids bakåtvända barnstol med stödben också bra men skymmer sidospegeln delvis, knepigt ffa backa...
Men nu är det strax enklare med två framåtvända ungar!
Trevliga turer med krabaterna!

Hålsn My
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Tänk på en sak bara om ni placerar ett barn i soffan bak så barnet åker baklänges, att bordet, om det är en dinette, måste lyftas bort. Bordet sitter bara fast i ett enkelt fäste vid väggen, skulle det hända att man måste göra en kraftig inbromsning, kan bordet lossna och ha ihjäl den som sitter i den soffan.
En faktor till är andra delar i husbilen som kan lossna och bli en dödande projektiler vid en eventuell olycka. En skåplucka som öppnar sig, och det flyger ut diverse grejer...
 
F

F.d. 55370

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Hej!

Någon som vet om det går att sätta en bakvändbilbarnstol säkert i bodelen?

Eva (farmor-mormor) Hittade nog svaret själv....om ingen har nya ideér förrutom dom som står under famlijefliken.....fram på passagerarsidan.....airbag i vårat fall så tyvärr...
Vi har barnbarn med vi kan stänga av airbagen på pass sida.:):)
 
F

F.d. 25431

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Vi har den bakåtvända stolen fram i passagerarstolen.
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Tänk på en sak bara om ni placerar ett barn i soffan bak så barnet åker baklänges, att bordet, om det är en dinette, måste lyftas bort. Bordet sitter bara fast i ett enkelt fäste vid väggen, skulle det hända att man måste göra en kraftig inbromsning, kan bordet lossna och ha ihjäl den som sitter i den soffan.
En faktor till är andra delar i husbilen som kan lossna och bli en dödande projektiler vid en eventuell olycka. En skåplucka som öppnar sig, och det flyger ut diverse grejer...

Men det borde ju då gälla alltid, oavsett vem som sitter i den bakåtvända soffan? Plockar folk bort borden innan de kör? I så fall borde vi ju också göra det, som har halvdinette, för då är ju förar/passagerarsätena framför...
Det har vi inte tänkt på - har bara tyckt att det är så praktiskt att barnen har ett bord att tex spela kort på...

/Jessika
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Givetvis gäller det alla som åker, inte bara barn, men eftersom frågan gällde barn svarade jag så.

Jag tror till och med att det står i instruktionsboken till husbilen, att bordet skall tas bort innan färd. Har man alkov kan man ju lägga bordsskivan där.

Var och en gör ju som man vill, men många vet inte om riskerna och vad som kan hända vid en kraftig inbromsning.

Tyvärr finns det inga riktigt bra alternativ när det gäller att åka säkert bak i husbilen. De flesta köpare av husbil är ju ett par i övre medelåldern, husbilstillverkarna har inte brytt sig om att utveckla säkerheten för de som har små barn och behöver nyttja dinettsoffor och liknande som passagerarplatser.

Man kan ju hoppas att inget barn eller vuxen kommer att skada sig allvarligt, men man hoppas ju samtidigt att de som utvecklar husbilarna även ser att antalet barnfamiljer ökar när det gäller husbilsförsäljningen.

Säkerheten bak i husbil för passagerare ligger ljusår efter säkerheten för passagerare i personbil.
 
S

Snurpan

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Vi har monterat en bakom passagerar sätet med egna band och stolen är en som man kan montera fristående
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Givetvis gäller det alla som åker, inte bara barn, men eftersom frågan gällde barn svarade jag så.

Jag tror till och med att det står i instruktionsboken till husbilen, att bordet skall tas bort innan färd. Har man alkov kan man ju lägga bordsskivan där.

Var och en gör ju som man vill, men många vet inte om riskerna och vad som kan hända vid en kraftig inbromsning.

Tyvärr finns det inga riktigt bra alternativ när det gäller att åka säkert bak i husbilen. De flesta köpare av husbil är ju ett par i övre medelåldern, husbilstillverkarna har inte brytt sig om att utveckla säkerheten för de som har små barn och behöver nyttja dinettsoffor och liknande som passagerarplatser.

Man kan ju hoppas att inget barn eller vuxen kommer att skada sig allvarligt, men man hoppas ju samtidigt att de som utvecklar husbilarna även ser att antalet barnfamiljer ökar när det gäller husbilsförsäljningen.

Säkerheten bak i husbil för passagerare ligger ljusår efter säkerheten för passagerare i personbil.


Oj, det har jag missat - vi fick en hel väska med instruktionsböcker när vi köpte bilen, så vi har inte hunnit läsa allt.

Men hur vanligt är det att folk tar bort borden? Eller har jag bara inte sett det?

/Jessika
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Jag har skruvar fast mitt bord i golvet. Borrat hål i golvstödet och i golvet samt satt en hylsmutter på undersidan. Har sådan tur att det går att komma åt under golvet från "golvluckan". Skruvarna går lätt att ta bort om man behöver bädda. Vet inte hur mycket golvet tål och när hylsmuttrarna går igenom, men bättre bör det väl vara än utan.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Oj, det har jag missat - vi fick en hel väska med instruktionsböcker när vi köpte bilen, så vi har inte hunnit läsa allt.

Men hur vanligt är det att folk tar bort borden? Eller har jag bara inte sett det?

/Jessika

De flesta tar nog inte bort bordet, då de inte har läst manualen till bilen eller förstår vad som kan hända. Titta på konstruktionen på fastsättningen av bordet i väggen på husbilen, tänk dig att du måste göra en kraftig inbromsning och en undanmanöver. Bilen kommer förmodligen att välta. Bordet lossnar och ja, resten kan man ju räkna ut vad som händer med den eller de som sitter i soffan framför matbordet....
 
F

F.d. 53197

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

De flesta tar nog inte bort bordet, då de inte har läst manualen till bilen eller förstår vad som kan hända. Titta på konstruktionen på fastsättningen av bordet i väggen på husbilen, tänk dig att du måste göra en kraftig inbromsning och en undanmanöver. Bilen kommer förmodligen att välta. Bordet lossnar och ja, resten kan man ju räkna ut vad som händer med den eller de som sitter i soffan framför matbordet....

Ja, precis - det kan ju gå illa! Helt logiskt, men inget jag tänkt på eller hört talas om. (kanske för att alla andra verkar slarva med detta eller inte heller veta det?) Iofs har vi ingen soffa framför bordet, men det kan ju gå illa ändå - vi får nog kolla upp om vi kan förstärka på något sätt - kanske som KalleiViken tipsar? (Tack för det!)

/Jessika
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Bakvända bilbarnstolar

Jag tror att det är mest riskfyllt att åka i den soffan som man sitter baklänges i när man kör, alltså den soffan som är framför bordet men bakom förarstolen, bara så vi talar om samma sak. Soffan som sitter i färdriktningen är förmodligen inte lika farlig att sitta i om bordet skulle komma farandes. Bordet fortsätter ju framåt, men man vet ju aldrig riktigt hur det blir i en olycka, välter bilen runt kan saker och ting flyga huller om buller och ställa till med allvarliga eller dödliga skador på passagerarna. Det mest optimala hade givetvis varit en dubbelhytt på chassiet, med riktiga passagerarstolar. Soffan, med sin träkonstruktion och "svampighet" i dynorna är nog inte mycket att lita på när det väl händer...tycker inte bilstolarna till barnen sitter riktigt fast mot underlaget hur hårt jag än drar bältet.
 
F

F.d. 1571

Guest
Sv: Bakvända bilbarnstolar

En bra bakåtvänd bilbarnstol är Britax multi-tech, den sitter utmärkt i dinetten med 3-punktsbälte och vår tvååring åker bakåtvänt som dom skall. Då använder man inte stolens stödben som man gör i en vanlig bil.
Bordet lägger vi i alkoven när vi kör :)
 
Toppen