• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bakterier i beredaren

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
hur varmt kör ni varmvattensberedaren 40 eller 60grader,kan det bildas bakterier i vattnet ,jag blev rekommenderad att köra på 40g pga för hög värme i systemet ,mvh Håkan
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: bakterier i beredaren

I instruktionsboken för vår bil står det att man bör ha pannan på 60 grader och för att undvika bakteriesamlingar bör man då och då sätta pannan på 60 grader och låta den gå på gas, inte el . Tempen kommer då att stiga till ca 70 grader innan pannan stänger. Gasen är mycket effektivare än el.
Detta skall räcka för att hålla systemet fritt från diverse otyg. Tänk bara på att vattnet är varmare än normalt när det kommer ur kranen.
Att systemet inte tål 60 grader måste vara en skröna eller bara rent sk-t snack.

Bättre att ha varmvatten än legionella i husbilen:)

//Evanders
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: bakterier i beredaren

Jag är ganska säker på att det ni nämner är stora varmvattenberedare i hemmen, där varmvattnet kan ligga still några veckor.. Har man en så pass liten beredare som vi har i husbilarna spelar det i princip ingen roll..
Behöver man mycket varmvatten som vid en duschning, bör man sätta på 60grader eftersom beredaren bara är 12liter..

Undra varför det annars finns 40 grader som ett alternativ..


Värmepumpar legionella kör bara var 15e dag och annars ligger dom runt 45-50 grader..

Incidensen ligger på knappt 3 fall per 100000 invånare och år i åldersgruppen 65+. Under 65 är incidensen under 1/100000. http://www.smittskyddsinstitutet.se/temaar-2009/artiklar/legionella-smittar-aldre-i-bostaden/

Dra era egna slutsatser.
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: bakterier i beredaren

OBS! Jag pratar inte om varmvattenberedare i hus där man bör ha 55 grader. Jag läser bara i instruktionsboken och rättar mig efter den. Var och en får sen fatta sitt egna beslut, det kan ju vara bra att veta att det finns fler uppfattningar i frågan.

//Evanders
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: bakterier i beredaren

Så här ser det ut i aldes instruktionsbok om varmvattnet



2. Automatisk temperaturhojning (legionella)
Kl 02.00 nattetid (om klockan ar installd) startar varmepannan och arbetar
enligt ”Varmvatten” (se avsnitt 5). Detta for att minska risken for legionella.

Funktionen ar urkopplad i fabriksinstallningen
 
F

F.d. 52920

Guest
Sv: bakterier i beredaren

I instruktionsboken för vår bil står det att man bör ha pannan på 60 grader och för att undvika bakteriesamlingar bör man då och då sätta pannan på 60 grader och låta den gå på gas, inte el . Tempen kommer då att stiga till ca 70 grader innan pannan stänger. Gasen är mycket effektivare än el.
Detta skall räcka för att hålla systemet fritt från diverse otyg. Tänk bara på att vattnet är varmare än normalt när det kommer ur kranen.
Att systemet inte tål 60 grader måste vara en skröna eller bara rent sk-t snack.

Bättre att ha varmvatten än legionella i husbilen:)

//Evanders

I våran bil på 60C° luktar det bränt efter ett par timmar, så den skrönan gäller inte hos oss :(
Vad det beträffar legionella däremot , så kan jag bara berätta lite historia bakom denna smitta.
Det är nästan uteslutande på äldre sjukhus som detta fenomen uppstår och det beror på att vattnet står still i dödledningar.
Vid ombyggnader så struntar man i att skära bort hela stråket t.e.x till en avlagd avdelning, där stannar det kvar gammalt(avsvalnat) vatten som sedan pytsas ut i övriga systemet.
För att förhindra detta så skickar man i stället (nära på) farligt varmt vatten (skållningsrisk).
Jag har endast hört talas om något enstaka fall där legionella påträffats i bostäder ,rätta mig gärna om jag har fel :yes:
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: bakterier i beredaren

Illa att det luktar bränt:(.
Här i Malmö har Mkb, malmö kommunala bostadsbolag haft problem med legionella därför att man hade sänkt tempen på vattnet för att spara pengar. Badet i Burlöv och Aquakul i Malmö har också legionellaproblem då och då.
Anledningen till att äldre får legionella är i många fall att de har sämre motståndskraft mot infektioner som kanske yngre klar av. Det finns säkert yngre personer som har sjukdomar som gör att de har sämre motståndskraft också så vi kör på 60 grader. Synd att bli sjuk pga snålhet. :D

//Evanders
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: bakterier i beredaren

I våran bil på 60C° luktar det bränt efter ett par timmar, så den skrönan gäller inte hos oss :(
Vad det beträffar legionella däremot , så kan jag bara berätta lite historia bakom denna smitta.
Det är nästan uteslutande på äldre sjukhus som detta fenomen uppstår och det beror på att vattnet står still i dödledningar.
Vid ombyggnader så struntar man i att skära bort hela stråket t.e.x till en avlagd avdelning, där stannar det kvar gammalt(avsvalnat) vatten som sedan pytsas ut i övriga systemet.
För att förhindra detta så skickar man i stället (nära på) farligt varmt vatten (skållningsrisk).
Jag har endast hört talas om något enstaka fall där legionella påträffats i bostäder ,rätta mig gärna om jag har fel :yes:

Precis:)

Jag känner faktiskt bara 1 som fått legionella och det var på ett sjukhus, han jobbar som elektriker och fick något bortglömt omklädningsrum i källaren, när han andades in vattenångorna från duschen blev han smittad..

Men mitt tips är till dom som är oroliga, kör varmvattenberedaren på 60 grader 1gång/veckan ett par timmar, sen spolar ni ur vattenrören då är det nästintill omöjligt att ni får någon legionella..

Men själv bryr vi oss inte, det blir lite hit å dit med gradantalet, oftast för att den ene av oss inte ser vilken temp som ställs in då glasögonen inte sitter på plats..
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: bakterier i beredaren

Illa att det luktar bränt:(.
Här i Malmö har Mkb, malmö kommunala bostadsbolag haft problem med legionella därför att man hade sänkt tempen på vattnet för att spara pengar. Badet i Burlöv och Aquakul i Malmö har också legionellaproblem då och då.
Anledningen till att äldre får legionella är i många fall att de har sämre motståndskraft mot infektioner som kanske yngre klar av. Det finns säkert yngre personer som har sjukdomar som gör att de har sämre motståndskraft också så vi kör på 60 grader. Synd att bli sjuk pga snålhet. :D

//Evanders

Om du orkar och har lust!
Vart hittar du den källan, att det är legionella i badhusen, jag misstänker att du har blandat ihop badvattenkvalitén och vattnet i kranen.. eller så är det någon reporter som gjort det.

Jag tar även den andra källan också, att Malmös boende har legionella i sina kranar för att temperaturen är sänkt i deras varmvattenkranar..

Med vänlig hälsning/Chippen
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: bakterier i beredaren

Om du bemödat dig kunde du googlat lite och på kort tid hittat följande information och mycket, mycket mer:

Legionella på MKB:s studentboende - Nyheter P4 Malmöhus | Sveriges Radio
Hyresgäst död i legionella - DN.SE
Legionella stänger Burlövsbadet - hd.se
Nyhetsportalen.se: Liknande sökningar: Legionella stänger Burlövsbadet
Mycket höga värden legionella på Aq-va-kul - Malmö - Sydsvenskan-Nyheter Dygnet Runt
Legionella på Aq-va-kul - Nyheter | SVT.se

Som du ser av artiklarna så finns legionellan i bl.a. duschar där vattnet finfördelas och kan andas in när man duschar.

För min del får folk göra vad de vill i sina husbilar men man skall ta reda på fakta, sen får var och en bestämma sig för vad de anser vara bra.

//Evanders
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: bakterier i beredaren

Tack, snyggt jobbat..:)

Men det har i alla fall egentligen ingenting med våra små 12L beredare, kan du även googla fram en enda husbil som har haft legionella.. Jag vet inte hur man söker för att hitta det..

Sen skulle jag vilja slå det med hur många husbilar det finns i Sverige, det är först då vi förstår hur liten risken är att vi ska få legionella i husbilen..
 
F

F.d. 24550

Guest
Sv: bakterier i beredaren

Varför utsätta sig för en risk om man inte behöver? Det är väl upp till var och en att göra den bedömningen?

Hoppas att inte första fallet av legionella i husbil beror på att de följt dina rekommendationer:D

//Evanders
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Sv: bakterier i beredaren

Du menar att det inte finns ett enda fall i Sverige!!!:)

Min rekommendation var att köra 60grader 1gång/veckan ett par timmar och sen spola ur rören!

Jag kan förtydliga det igen, alla Sveriges bergvärmepumpar eller luftvattenpumpar höjer sin varmvattenberedare var 15:e dag, annars ligger dom runt 45-50 grader och ofta startar deras varmvattenberedning runt 38 grader och då pratar vi en vattenmängd runt 150 liter..

Det kallas fakta..
 
Toppen