• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Baktält till plåtis

F

F.d. 54698

Guest
Hej,
Frugan och jag har blivit riktigt sugna på en plåtis. Gräver nu som bäst i broschyrer och forum för att hitta det ultimata. Just nu lutar det åt en Carado 640, helst 2018.

Hur som helst, en tanke slog mig;
Vore det inte fiffigt med ett markistak baktill på en plåtis? Att dra ut över bakdörrarna öppnade 90° så att dörrarna blir sidor. Allra helst också en lös "tältvägg" att sätta i mellan bakdörrarna, så man får ett enkelt men stabilt förtält. Rättare sagt baktält.
Finns det som tillbehör? Är idén knasig?
Jag tycker det vore ett trevligt och praktiskt sätt att få lite extra volym och ventilation.
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.549
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Blir nog för högt kvadratmeterpris för att någon tillverkare skall våga satsa på det. Idén är inte dum i och för sig, men det blir inte stort utrymme att hålla sig på om man vill vara under markisen.
Tror nog en markis vid sidan blir användbarare.
 
F

F.d. 54698

Guest
Tack för svar, kul med ett levande forum!
Min tanke var att det borde gå att göra ganska billigt då "ramen" är på plats. En pinne mellan övre hörnen på dörrarna, sen dra tältduk mot bilen och ner mot marken.
Inte för att sitta och mysa i, men borde ge lite volymkänsla. Och praktiskt för ventilation och att ställa smutsiga skor i. Som en farstu.
Jag ger inte upp tanken helt än...
 

Henrik & Ingela

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Vara
HBK-Nr
28757
Medlemskap
2024
Ta och sök på tyska sidor på nätet så hittar du det du söker, jag har för mig att jag har sett precis det du söker, det finns mer tillbehör till plåtisar ute i Europa än här i Sverige .
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Skulle det inte bli väldigt opraktiskt att gå in och ut genom "sovrummet" ? Är det dessutom bäddat blir det en riktig akrobatmanöver för att ta sig fram om man dessutom skall av/på med skor.

Men det skulle nog vara mysigt att sitta på sängkanten utåt med en kaffe i handen och dingla med benen när regnet öser ner över "bakmarkisen".
 
F

F.d. 54698

Guest
@KalleiViken, jag har inte skaffat någon än, så hoppas någon lycklig ägare kan svara.
Men angående åtkomligheten är svaret JA. Med en plåtis är det ju lite mer camping än ett rullande hem.
I sunlights plåtisar (som väl är samma konstruktion som carado (?)) är gasolen lätt åtkomlig utifrån med dörr bakåt.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Bra. Gasolflaskorna skall vara lättåtkomliga, av olika skäl. Problem/stopp mitt i natten, brand i skåpet och flaskbyte. Hels ska det inte vara någon nedre kant att lyfta över. Beträffande frystömningsventilen har jag på min plåtis (Globecar) tagit upp ett hål i "väggen" under sängen för att slippa lasta ur när jag ska tömma vattensystemet. Extra viktigt för mig som kör året runt.
Har du frågor är du välkommen att ta kontakt. Jag har varit på rull sedan början på nittiotalet och senast haft 2 plåtisar. Skriv i så fall via forumet, bubblan uppe till höger.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.438
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Eftersom jag inte har plats till en dusch har jag funderat på att göra som du tänkt, fast en duschkabin mellan bakdörrarna.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.599
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
F

F.d. 22252

Guest
Hej,
Frugan och jag har blivit riktigt sugna på en plåtis. Gräver nu som bäst i broschyrer och forum för att hitta det ultimata. Just nu lutar det åt en Carado 640, helst 2018.

Hur som helst, en tanke slog mig;
Vore det inte fiffigt med ett markistak baktill på en plåtis? Att dra ut över bakdörrarna öppnade 90° så att dörrarna blir sidor. Allra helst också en lös "tältvägg" att sätta i mellan bakdörrarna, så man får ett enkelt men stabilt förtält. Rättare sagt baktält.
Finns det som tillbehör? Är idén knasig?
Jag tycker det vore ett trevligt och praktiskt sätt att få lite extra volym och ventilation.
När jag byggde om en Caddy till campingbil så hade jag ett sånt litet tält, satt fast några tältpinnar i glasfiber i bakdörrarna sydde några fickor i tältet som man kunde trä in ändarna i . Fastsättningen i taket löste jag med ett par riktigt starka magneter från clas ohlson som jag satt löst mot duken. Hade plats för stolen där och satt med datorn i knät och en öl, fungerade även i regn. Största problemet var när jag skulle lämna bilen och låsa då fick jag ta bort det, men det tog max 1 minut.58681-1a8ab699426b8856afa2b6350f82e378.jpg

Att fixa en utedusch är ju enkelt själv har jag förlängt slangen så den räcker ut genom dörren problemet som uppstår är ju att ingen annan ska se hur man egentligen ser ut det antas i vida kretsar att kvinnor skulle svimma och barn bli skadade för livet.
Så problemet är ju egentligen vårt religiösa arv. Väldigt mysko egentligen konstigt att människosläktet kan fortleva med alla dessa ideer som begränsar vårt liv.
Har funderat på att sätta upp ett duchdraperi och är dörren halvöppen så kan man sätta ett fäste i dörren och ett i bilen och ett vanligt duschdraperi.
 
Senast redigerad av en moderator:

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Här är en som tagit detta till en högre nivå. Vid Börsarps Backar 2016. Mannen jobbade på i någon timma med att montera "tältet", reglarna hade han på taktäcket och montaget gjordes med bult och skruvdragare. Slutligen fästes plasten på stommen.

IMG_2548.JPG
 
Senast ändrad:
Toppen