• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bakaxel, typ????

F

F.d. 30146

Guest
Hej!

Jag har en Fiat Ducato 89:a som jag har hållt på med under sommaren, och nu är det snart dags för första besiktningen, ja alltså den första med mig som ägare vill säga.

Och eftersom jag vill vara ute i god tid med reservdelsfrågan om det skulle vara nåt knas med husbilen, så frågar jag er några frågor.

Igår kröp jag under bilen och tittade på skicket på stötdämpare, då såg jag att bakaxeln är av samma typ som min släpvagn????
Alltså med nån typ av "svängaxel" som tar upp ojämnheter i vägen, plus "normala" stötdämpare, och jag som trodde det var bladfjädrar!!!!

Hjälp-- vad kallas den typ av axel som jag har? Och finns det ev reservdelar att köpa, jag tänkte om besiktningen har åsikter på skicket på bakaxelns "svängaxel".

Alltså-- axeln liknar den typ av axel som en del släpvagnar har, det är någon typ av gummibussningar i axeln som tar upp ojämnheter på dessa släpvagnar (tror jag) och då är frågan- är det också så på min husbil???

Jag hade tänkt köpa reservdelar från Tyskland www.axel-augustin.de och vad heter då reservdelarna jag behöver på tyska alltså den "svängaxel" som jag kallar det för, det är säkert helt fel namn eller benämning, men jag hoppas ni förstår vad jag menar.

Många, och kanske felaktiga namn på delarna blev det:wub::wub::wub::wub:

Vägkung
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bakaxel, typ????

Det du beskriver er en ALKO bakstilling, det er en stor skillnad på husvagnens og husbilens aksling. Inne i rører finnes det 3 torsonsstenger på husbilen i stedet for gummifjæringen på vognen. Det skal normalt ikke være noen problem med deler til ALKO delen av chassiet, du kan kontakte ALKO sitt salgskontor i Sverige. De bruker å vite hvilke deler som passer til hvert chassi, selv om du må regne med at de sendes fra fabrikken i Tyskland.
 
Toppen