• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

K

Kaninbur

Guest
Som så många andra med äldre husbil (1998) märker jag hur alla delar av plast ger upp.
Nu har golvet i badrummet spruckit, och olyckligt nog gjorde det mitt i semestern, i Frankrike.
Märkte ändå ganska snabbt att vatten rann ut på golvet efter morgonduschen.
Tog den enda geggan jag hade (svart fogmassa) och limmade provisorisk.

Företag som jag har kontaktat vill ha närmare 5000 kr för ett golv!!
Ett rent ockerpris för en plastbalja.

Efter lite sökande på nätet har jag förstått att golvet har inte stöd under hela ytan, så efter några års klivande ger platsen upp, och att detta är ett vanlig problem.

Nåväl, jag har rivit ut duschskydd, handfat, duschstång, duschblandare, toalett och själva väggen för att kunna lyfta ur golvet.
Svårast var att få loss toaletten, som var limmad med enorma mängder butylmassa direkt på golvet!

Vad är nästa steg?
Köpa nytt eller försöka att reparera?

Lite bilder:
Golv1 är undersidan av golvet, notera den groteskt stora mängd butylmassa som klistrade fast golvet i träramen, som var mycket svår att få bort, lättare en varm dag!

Golv2 är golvet löst, svart till höger är där toaletten satt, de svarta spåren närmare mitten är min provisoriska lagning.

Sprickor är sprickorna i golvet, sett underifrån.
 

Bilagor

  • golv1.jpg
    golv1.jpg
    128,9 KB · Visningar: 31
  • sprickor.jpg
    sprickor.jpg
    837,2 KB · Visningar: 20
  • golv2.jpg
    golv2.jpg
    131,8 KB · Visningar: 24
F

F.d. 25045

Guest
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

Kan man inte använda den bef. Som form o göra en i glasfiber.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

Problemen återkommer med nytt golv. Bygg liknande kar i formplywood och låt sedan en golvläggare lägga in våtrumsmatta.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

Detta har avhandlats i tidigare trådar i forumet. Om jag inte minns fel så löste man problemet genom att foliera golvet. Detta är inlägg som jag hittat:

"Det skrivs ofta om det här på forumet. Så ganska ofta händer det nog. På min förra bil sprack baljan. Jag folierade den med samma material som man använder till bilar för att byta färg med eller reklam. En seg plastfilm. Jag bad dem göra 4 lager, sedan blev den som ny."

"Det är vanligt. Det har varit uppe ett antal gånger här på forumet. Olika lösningar är rekommenderat. Själv när golvet gick sönder i min förra bil, folierade jag golvet med plastfolie i tre lager. Andra river ut golvet och lägger nytt undergolv. Plastfolievarianten är en billig lösning som du kan använda på befintliga trasiga golv. Jag lämnade in bilen till en firma som folierar bilar med reklam och efteråt såg golvet ut som nytt."

Bennie
 

Tomas Landegren

FD HBK Medlem
Inlägg
289
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
8243
Medlemskap
2023
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

En skicklig golvläggare borde kunna lägga en plastmatta med fogsvetsar i ditt befintliga golv! Det nya golvet behöver inte se exakt likadant ut.
 

Roggan & Irene

FD HBK Medlem
Inlägg
277
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
2996
Medlemskap
2022
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

Detta har avhandlats i tidigare trådar i forumet. Om jag inte minns fel så löste man problemet genom att foliera golvet. Detta är inlägg som jag hittat:

"Det skrivs ofta om det här på forumet. Så ganska ofta händer det nog. På min förra bil sprack baljan. Jag folierade den med samma material som man använder till bilar för att byta färg med eller reklam. En seg plastfilm. Jag bad dem göra 4 lager, sedan blev den som ny."

"Det är vanligt. Det har varit uppe ett antal gånger här på forumet. Olika lösningar är rekommenderat. Själv när golvet gick sönder i min förra bil, folierade jag golvet med plastfolie i tre lager. Andra river ut golvet och lägger nytt undergolv. Plastfolievarianten är en billig lösning som du kan använda på befintliga trasiga golv. Jag lämnade in bilen till en firma som folierar bilar med reklam och efteråt såg golvet ut som nytt."

Bennie

Vad får man betala för en sån åtgärd ungefär?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

Jag vet faktiskt inte men den medlem som gjort det kan kanske svara.

Bennie
 

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

Vad får man betala för en sån åtgärd ungefär?

Tror du klarar det med en tusing. När jag gjorde det var det en firma som gjorde det billigare för att jag kände dom. Men åker du dit med baljan uttagen borde det bli billigare. Lägg först på en tunn foliering och sedan grövre. Det bästa är om dom har i ett stycke och sedan värmer den på plats. (Lite svårare) Är dom skickliga stryker dom filmen så att de inte behöver punktera bubblor.

Ps! är det större hål. Limma dessa först.
 
K

Kaninbur

Guest
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

Tack alla för era snabba och bra svar.

Efter att ha funderat lite tror jag att jag faktiskt gör om allt från grunden.

Bygger ett golv av plywood.
Ber en mattläggare montera ett plastgolv.
Limmar upp badrumstapeter.

Kan bara bli betydligt bättre och hållbarare än hur det var från början!

För övrigt är handfatet ganska "solblekt" och fult, kanske byter jag ut det.
De där tråkiga plastjalusierna måste gå att byta ut till ett vanligt duschdraperi, varför är stela plastskivor monterade alls?

-Är det någon som vill ha delarna som blir över?
Golvet, väggen och kanske något mer.
Bortskänkes mot avhämtning...
 
K

Kaninbur

Guest
Sv: Badrumsgolver sprack! Vad gör jag nu? (Dethleffs A5420-98)

Nya problem.
Spricka i golvet, vad gör det nu?

Såg att tapeten bucklade sig lite, och eftersom jag ändå tänkte tapetsera om, stack jag kniven i den och drog.

Mögel, fukt och stank!

Se bifogad bild.

Ska hugga upp och försöka lista ut om vatten har kommit utifrån eller inifrån.

Tror inte det kommit utifrån, allt verkar tätt, och skarven i väggen sitter mycket högre upp än fukten.

Kan ha kommit ifrån duschen.

I vilket fall som helst är det bra att jag upptäckte detta.
Hade slutat mycket sämre om jag bara tätade golvet på plats eller la dit ett nytt golv utan att kontrollera allt så noggrant som jag gör nu...
 

Bilagor

  • mögel.jpg
    mögel.jpg
    385,3 KB · Visningar: 29
Toppen