• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backventil på vattenpump eller på slangen

T68

HBK Medlem
Inlägg
923
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Egentligen borde jag säga att jag "frågar åt en kompis", men bara att erkänna att jag har gjort ett nybörjarfel (...igen).
Bytte vattenpump i tanken och insåg då inte att det satt en backventil på den trasiga. Var förstås orsaken till att vi tyckt det tagit lite tid innan det blir sprutt i kranarna med nya pumpen.

Men nu när jag hajat detta så verkar det inte gå att få loss backventilen från gamla pumpen så jag måste skaffa en ny.
Då verkar det både lite billigare och enklare att sätta en backventil på slangen (typ där den kommer upp ur vattentanken) än på pumpen.
Är det något problem att göra så eller borde jag skaffa en ventil som passar på pumpen?
Tack på förhand för råd!
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.807
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Det skall inte spela någon roll.
Backventilens uppgift är att hindra att vatten i ledningar och varmvattenberedare (om den inte har egen backventil) att rinna tillbaka baklänges genom pumpen, ner i tanken.

MVH
Hans
 
Toppen