• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backspeglar som viker in sig under färd!

Åke Nordström

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026
Hej, alla!
Jag har problem med mina backspeglar på vår Frankia A 840 GD -08 :) alltså en alkovbil med Fiat originalbackspeglar. Det verkar som så att den inbyggda kulan som ska lägga sig i ett visst spår när de är utfällda (som vid färd) alltför lätt "släpper" varvid backspegeln fäller in sig mot förardörren. Detta är som ni förstår mycket obehagligt och trafikfarligt :mad:, till saken hör att jag tillhör de få kvarvarande förare som både ofta och gärna använder backspeglarna... Fiatverkstaden hävdar att backspegeln är en hel enhet och kan inte repareras; ny kostar hutlöst...:msn_angry:

Nåväl, min fråga är om någon kommit på en genial lösning att kunna fixera backspegeln i sitt utfällda läge utan att den därmed blir omöjlig att avsiktligt kunna fällas in vid exempelvis färd på färjor.
Tacksam för tips.
Hälsningar
Åke

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2025
Sv: Backspeglar som viker in sig under färd!

Hej!

Kan du inte bara sätta en kil eller liknande i springan?
Den kan du ju enkelt ta bort vid behov!!

Bara en ide`!!

Ha det gott!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Fäller den in sig vid möte med tunga lastbilar?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Den bör ju vara fjäderbelastad och i en del fall så kan man spänna fjädertrycket genom att dra åt skruven/muttern .

Åke Nordström

HBK Medlem
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
3583
Medlemskap
2026

Hej igen, alla!
Efter en trevlig helgfärd till Ystad och Smygehamn :yes: är vi nu hemma och kan besvara era tips och frågor. Tipset om kilen är tyvärr inte genomförbar då metallarmarna är "klädda" med hårdplast som sviktar alltför mycket.

Vid möte med lastbilar fälls förarsidans spegel in om vindtrycket är tillräckligt stort; utan möte fälls den in vid hastigheter över 110 och ca 8 sekundmeters motvind.

Just att kunna efterspänna fjädertryck är tyvärr inte möjligt enligt Fiatverkstäderna, då speglarna monteras utan avsikt att kunna efterjusteras/repareras varvid som så mycket annat numera blir utbyte enda medicinen. Men om någon ändå lyckats dela/dissekera en av de nya speglarnas armar vore jag tacksam för tips; plasten är svår att dela utan att veta var skruvmejseln ska pressas in...
Hälsningar
Åke

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Jag har en trasig backspegel liggandes om du vill se hur den fungerar.
Den gick åt skogen vid möte med en smitare som körde nästan mitt i vägen.
Fick köpa en ny. 4200:
:mad:
//W

F

F.d. 24320

Guest

har liknande problem på min grävmasin. speglarna på den är mycket större men konstruerad på samma sätt.
löste det med två droppar superlim i skarven, har fått göra om det en gång men nu har det hållt i snart två år. Syns ingenting.
MvH Benny

F

F.d. 7

Guest

Inte för att jag åkt på någon stor färja med min husbil än, men måste du kunna vika dom på färjan?? Betalar man för stor plats ska man ju inte behöva fälla dom?

C

cheetah1

Guest

Däremot ska dom vara infällbara om man skulle råka köra på en gångtrafikant...

Toppen