• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backsensor

Greger & Astrid

HBK Medlem
Inlägg
172
Kommun
Bjurholm
HBK-Nr
1123
Medlemskap
2024
Hej, en fråga har en Adriatic 650 2008. På den sitter det backsensor som piper i tid och otid när man backar, jag tror att det är cyckelstället som den känner. Är det nogån annnan som har samma problem och hur har ni löst det. Är det nogån som vet vad det kostar att åka över bron till Danmark. med färjan blir det ganska dyrt.

Greger & Astrid
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
963
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: Backsensor

Jag har en likadan bil. Backsensorn kan pipa till om man t ex närmar sig en trottoarkant eller att man backar mot en sluttning. Närmar man sig ett föremål skriker den som den ska.
Jag har oxå cykelställ baktill men har inte provat med cykellast än
 

maro

HBK Medlem
Inlägg
946
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Backsensor

Hej!

Det är helt normalt att backsensorn piper när man har cykelstället nerfällt - den känner av det. Men när cykelstället är uppfällt ska det inte höras något när det inte är något ivägen bakom. Men det är inte mycket som behövs för att den ska pipa till och varna - är väldigt känslig och det är ju bra tycker vi. Det kan även pipa p g a att de är ingensatta av smuts.

Mvh

Marie o Rolf
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Backsensor

Just hemkommen från kalas kan jag inget annat än att lovorda backsensorns förträfflighet. En fantastisk produkt om man gillar äventyrliga backmanövrer. Dock har äventyrslustan och därmed förknippade kostnader avtagit med åren och så småningom införskaffades en riktig kameramojäng som tydligt visar vad som rör sig (eller icke rör sig) bakom fordonet vid vid vissa rörelser (av fordonet) såsom backning av ifrågavarande vehikel (?) u.s.w. . Lite svårt har jag att uttrycka mig tydligt, men tror jag likväl att mitt budskap att "riktig" (per kamera) fournerad bakåtsikt är bättre än pipande mojänger, möjligen skulle kunna vara adekvat i detta sammanhang. Med all förlov för ordsörjan; vad jag försöker här förmedla per skrift är att nån tusenlapp extra kan nedbringa total "kostnad" inte bara vad gäller fordonsskador utan också skador (t.e.x. svåra skador som dödande av levande djur, inbegripet människodjuren) på vårt klot! Det kostar att leva och låta leva. Nu går jag och slänger mig i bingen!

Jappe
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Backsensor

På vår nya Vision, sitter det backsensorer, som piper lite då o då efter eget behag...
Närmast oanvändbart känns det som....
Lyssnar inte på dessa utan tittar i backkameran istället.

DS
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 17112

Guest
Sv: Backsensor

Hej, det finns en justering på dosan.
Den brukar vara oftast vara monterad bak i lastutrymmet.
Man kan behöva skruva loss den för att komma åt justeringen, märkt med + & -.
Justera mot minus och prova med att lägga in backen och ställ er bakom bilen.
Jag tror att den ska börja pipa c.a 2 meter från hinder och fast ljud c:a 20 centimeter ifrån.
När jag hämtade ut min nya bil så pep den också i tid och otid så fort man la in backen.

Och nu efter justeringen är jag helnöjd ned den :yes:
 
T

Tommy W

Guest
Sv: Öresundsbron - priser

HEJ Greger&Astrid
Vi har en Adriatik 680 2008, har samma problem med våra backsensorer. Jag har varit i kontakt med vår återförsälgare. så nu ligger bollen hoss Adria att fixa våran bil. Man har ju köpt en ny bil då vill man att alt skall fungera
MVH TOMMY
 
F

F.d. 17112

Guest
Sv: Backsensor

Jag kommer inte ihåg om det var plus eller minus man skulle justera åt.

Ni får väl testa, om man har cykelställ monterat så kan det ge utslag om det är nedfällt och cyklar på.

Backsensorerna finns orginalmonterat på en del nya bilar och där måste ju garantin också gälla om man nui inte får till det. :wideeyed:
 

GertP

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1871
Medlemskap
2024
Sv: Backsensor

Hej, jag har kopplat ur dom två mittersta sensorerna genom att ta ur kontakterna ur dosan i last utrymmet. Deta har blivit mycket bättre men inte helt 100.
 
Toppen