• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backkamera

F

F.d. 25418

Guest
Tänkte beställa en sån här och undrar om ni har några synpunkter.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026
Sv: Backkamera

Innan du postar länken kolla att det är ett CCD chip och inte ett CMOS. CCD är lite dyrare men bättre, framför allt vid sämre ljusförhållanden.
Kabelbundet är alltid bäst.
Håller själv på att kolla vad jag ska köpa, lutar åt att beställa kameror separat då det nästan alltid ligger CMOS kameror i alla billigare paket.
Som skärm kan jag förvisso använda bilstereon men det blir nog en "backspegelskärm" med dubbla 4.3" skärmar som sätts ovanpå backspegeln.
Backspegeln är ju ändå värdelös, bättre då att ha en kamera som är riktad bakåt på hela tiden samt en som är riktad mer nedåt.

Peter :)

IMG_6786_2.png

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
Köpte en vit CCD dubbellinskamera från England (www.Parkingcameras.com) för c:a tusenlappen. Köpte en 7" backspegelsmonitor på Ebay (IR Car Reversing Rearview Camera 7" LCD Monitor Mirror 4 Parking Sensors Kit | eBay)
Har haft både separat monitor placerad på instrumentbrädan och två bilar med monitorn placerad uppe över backspegeln och föredrar den monterad på backspegeln. Känns mer naturligt att titta dit när man backar och när jag kör normalt så har jag en bakåtriktad kamera så det fungerar precis som en vanlig backspegel så att säga. Av gammal vana tittar man alltid på den upp dit ibland.

Senast ändrad:

Belar

FD HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
1945
Medlemskap
2023

Håller med Afzell. en kamera som kan var på hela tiden, gärna också med ljud så att man hör när motorcyklar närmar sig eller när någon ropar...

@Peter. Hur utnyttjar du dubbla skärmar?

/Bertil

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Håller med Afzell. en kamera som kan var på hela tiden, gärna också med ljud så att man hör när motorcyklar närmar sig eller när någon ropar...

@Peter. Hur utnyttjar du dubbla skärmar?

/Bertil

Skärmen på bilden jag la in har dubbla skärmar, om man vill kan man lägga in bägge kamerorna där och ha bägge på om man känner för det.

Eller så kör jag skärmen som Affezell länkade till och lägger den nedåtriktade ("riktiga" backkameran) på bilstereon kopplad att gå i gång när man lägger in backen, eller låter backspegelkameran växla till kameran som är riktad nedåt.

Har lite bekymmer var jag ska sätta kameran. Sätter jag den ovanför cykelstället ser man inte stötfångaren, sätter jag den under så behöver jag bägge kamerorna igång för att se både cykelställ och stötfångare. Cykelstället är för fyra cyklar så den förlänger bilen ganska mycket.

Funderar fortfarande :rolleyes:

Senast ändrad:

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Jag hade också samma tankegång men efter ett antal tester så riktade jag kameran så att jag tydligt såg bakre stötfångaren och även om cyklarna var där så såg man emellan dessa och bakpartiet på bilen så att man klarade sig. Köpte också en kamera för att testa med att sätta på nummerplåten, men tyckte att man såg för lite av resten av omgivning bakom bilen plus att hela bilens bredd inte syntes i kameran.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Tycker inte du skall välja trådlöst. Får förr eller senare problem med det.
Du bör också välja kameror med olika vinkel beroende på att den du skall ha som backkamera bör ha stor vinkel för att se hela bredden på bilen på nära håll medans den du skall ha som bakåtseende bör ha mindre vinkel c:a 70 grader för att se långt bakåt men inte så mycket bild på sidorna om vägen. Detta är speciellt viktigt om du tänker placera backkameran under cyklarna.
Priset är också lite dyrt och sedan är det två kameror som montagemässigt inte är snyggt. Detta gör ju inget om du har tänkt att placera dom på olika ställen.
Titta på alternativet hos www.parkingcameras.com. Det blir billigare och du har grejorna hos dig på mindre än en vecka.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Skippa trådlöst, du kommer att tröttna på det.
Köp i sådana fall ett 699:- paket på Biltema och testa om du kan stå ut med störningarna.
Alla trådlösa kör på 2.4GHz, läs även friskrivningen från sidan du länkade till:

"OBS! Alla trådlösa system kan störas av diverse signaler i luften såsom trådlösa nätverk, blåtand, wifi, wimax m.m. Vill du ha så säker och tillförlitlig överföring som möjligt ska du ha ett bundet system. Se under fliken "Bundet"."

F

F.d. 52943

Guest

Vi kör trådlöst, fast var tvungen att borra hål och dra in antennen i husdelen bak för att få acceptabel signal. Med facit i hand hade jag dragit tråd. Men som det nu är, med sändaren inne i husdelen, funkar det alldeles utmärkt. Enda "störningen" är att nästintill varenda hästkärra/hästransport tyx ha en kamera som sänder på samma frekvens som våran. Ser massor av kusar när vi möter eller kommer ifatt hästvagnar.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Inom ett dygn kan du redigera inlägget och då ta bort det du önskar av texten dock inte hela inlägget.
Sedan får du använda Kontakta oss och tala om vad du vill korrigera.

Toppen