• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Backkamera

F

F.d. 56284

Guest
Vi är nyblivna husbilsägare och skall utrusta bilen med en backkamera. Det verkar finnas hur många varianter som helst! Bilen har redan radio, så radiofunktion behövs inte. Funkar de trådlösa lösningarna? Tacksam för tips om vad som kan vara lämpligt att välja.

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2025
Sv: Backkamera

Hej på er!!! kul att ni åsså är med i svängen..
Angående er fråga om backkamera, så kan jag berätta att jag nyligen
monterade en trådlös kamera i min bil,,och den verkar att fungera mycket bra.
Kameran köpte jag på swedol för en ganska rimlig kostnad tycker jag..
Bara tanken att dra kabel genom bilen fick mig att välja denna lösning.
Jag har tidigare erfarenheter av en trådlös kamera av annat märke som jag har i min personbil, och den är inte i närheten av samma kvalitet. Dessutom var denna kamera med 7" skärm och det ingår 2st kameralinser, jag har en i reserv om det skulle bli haveri.........:msn_weird: Inkoppling kan du göra via backljuset, eller som jag gjorde,, kopplade på belysning för konstant ström när bilen är igång, Jag väljer att slå på kameran på knappen istället:msn_laugh:Bra tycker jag om man vill kunna ta en titt under färd att cyklarna hänger kvar där bak:msn_wink:..
Hoppas att ni har fått lite hjälp nu och att det löser sig.
Mvh P

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

En sån här från Swedol?

attachment.php

Bilagor

• Swedol.jpg
    Swedol.jpg
    40,5 KB · Visningar: 1.052
F

F.d. 56284

Guest

Tusen tack. Era inlägg hjälper oss ett bra steg på vägen.

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2025

Hello... Har aldrig handlat på e-bay,, kanske man skulle pröva,,
Hur blir det med fraktkostnader och garantier om man handlar där,, bara undrar?
Mvh P

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Hello... Har aldrig handlat på e-bay,, kanske man skulle pröva,,
Hur blir det med fraktkostnader och garantier om man handlar där,, bara undrar?
Mvh P

Från Usa brukar det bli ganska dyrt med frakt samt att tull och moms ofta tillkommer om man inte har tur.

Kina och Hongkong är ofta billigare frakt samt att de nästan alltid skriver "gift" eller sänker värdet under det verkliga så det inte blir någon tull och moms.

Garantier är nog krångligt men servicenivån är oftast mycket bättre.

Kameran i exemplet ovan kommer från Hongkong. Frakt 20usd. Har ännu aldrig haft något problem med köp över Ebay.

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2025

Har kollat lite för skojs skull,,, kameran från swedol som jag rekommenderade har vid leverans 2st kameralinser och 2st sändare, dvs, man kan rigga kamera på mer än ett ställe på bilen om man har lust,, bra va???
E-bay kameran har ju mindre prylar, därav det lägre priset.
Ha det,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

F

F.d. 17941

Guest

Hej Mia & Björn

Jag har två backkamror. Den ena är för stor vy bakom husbilen ( ytterligt bra att se vad som döljs bakom bilen ) den andra är för när området direkt bakom bilen, med en fjärrkontroll kan jag enkelt byta mellan de båda kamrorna, Den kostade inte många hundra lappar mer , Men den är inte trådlös.
Jag har tidigare haft trådlöst , men med den tekniken hade jag betydligt sämre bildöverföring

Lycka till !

F

F.d. 50247

Guest

Hej , Swedol kameran verkar vara prisvärd , hur monterade du ?var det bökigt?
Var det med en bra instruktion ?
Med vänlig hälsning, Peter

Senast redigerad av en moderator:

elliot easy

HBK Medlem
Kommun
Abbekås
HBK-Nr
9392
Medlemskap
2025

Hej Peter,, ojdå det var ett tag sen jag var här inne,,, ang, dina frågor så tyckte jag att kameran från swedol var väldigt enkel att installera, men nu har det ju gått ett tag sedan du skrev, så du har kanske redan fixat kamera?!:msn_embarrassed:
Mvh Peter.O

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Köpte en kamera på Ebay för ett tag sedan för skojs skull.
Den var så billig och det roliga med den var att monitorn satte man på befintlig backspegel. Testade den lite i personbilen och finessen med den var ju att det är ganska naturligt och titta i backspegeln när man backar. Hade även bild i den när jag körde framåt och fungerade på så sätt som en vanlig backpegel. Den är också utrustad med Bluetooth för telefonen. Hör av dig om det är intressant.

Toppen