• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

Sören56

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Härryda
HBK-Nr
37135
Medlemskap
2024
Någon som använder Bc 40 backkamera till Garmin 780 eller liknande. Vad tycker ni om den i så fall. Gör den jobbet bra.
Sören
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Någon som använder Bc 40 backkamera till Garmin 780 eller liknande. Vad tycker ni om den i så fall. Gör den jobbet bra.
Sören
hej
jajamän , fullt tillräcklig men dock lite långsam i uppkopplingen när man trycker på GPS.n dvs att när man startar så kopplar den snabbt men vid färd framåt så kopplas den ur och vid behov att se bakåt så får du själv aktivera funktionen.

mvh
Bengt
 

Thomas Werner

HBK Medlem
Inlägg
231
Kommun
Västerås
HBK-Nr
30264
Medlemskap
2024
Hur har ni monterat den? Finns lite olika tillbehör för montering, har ni använt något av dessa eller med den medföljande nummerskylthållaren?
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Någon som har kopplat in backsensor
Jag har monterat Julas backvarnare med fyra sensorer. Har bara haft backvarnaren monterad ett kort tag och under den perioden har den varnat som den ska.
Har också två backkameror. En Waeco LCD250 med högt monterad kamera och en Garmin BC40 monterad på nummerplåtshållaren.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
424
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Ok hur gjorde du monterigen
I höstas backade jag på en trasig cykel som någon slängt ifrån sig. Det var mörkt och det regnade och jag såg inte cykeln i bilkamerorna.
Julas backsensorsats kostade inte så mycket så jag tänkte att den var värd att prova.
Jag monterade två sensorgivare per sida i kåpan för bakljusen (se bild). Sladdarna drog jag in i garaget. Kopplingsdosan monterades på bakre väggen i garaget. Elen togs från backlampan.
Sladden till larmhögtalaren var alldeles för kort för att kunna dras fram till instrumentbrädan. Öppnade larmhögtalaren för att se hur sladden var ansluten och om det gick att förlänga den. Det går säkert att löda lös sladden och löda ihop den med en förlängningssladd.
Jag testade ljudnivån och den var så pass hög att den hördes bra fram till förarplatsen trots att larmhögtalaren var i garaget. Den befintliga sladden räckte för att montera larmhögtalaren inne i bodelen under sängkanten och därifrån hörs den bra vid förarplatsen.
Hittils har backsensorn larmat när den ska.

1690402348931.png
 
Toppen