• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera

F

F.d. 25017

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
Hej! Jag hade tänkt att montera en backkamera på min husbil. Läste i en monteringsanvisning till en liknande att man skulle besiktiga om bilen efter monteringen. Nu är min bil 5,95m lång och vill absolut hålla mig under 6m annars blir kameran dyr i drift.

Är det någon som har någon erfarenhet av motsvarande problem. Vad säger bilprovningen? Samma gäller ju för montering av TV-antenn, markis, extraljus mm. Kräver detta verkligen en ny registreringsbesiktning?
/Tommy
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Hallå
Jag har både satt på backkamera och cyckelställ på vår husbil .Besiktningen har aldrig mätt eller brytt sig om bilens längd eller de delar som jag monterat.Däremot ,om du skall åka Öresunsdbron stiger avgiften kraftigt och där går det inte att fuska då de mäter bilens längd incl allt.

Lars Andersson
 
F

F.d. 29758

Guest
Hej. Varför Sv. Bilprovning skulle läggas sig hur lång bilen blir efter att monterat en backkamera, har jag svårt att förstå ! Detta har ju inte ett dugg med registreringen att göra. Däremot så tror jag att Danskarna, som kan vara ytterst petiga, när det gäller längden, kan ha vissa synpunkter. Bygger verkligen en backkamera ut från bilens bakstam, mer än 5 cm? Rörande markisen, och TV-antennen, så blir ju inte längden påverkad, så där kan Du nog vara lugn!
 

Kingen

HBK Medlem
Inlägg
4.289
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2024
Hej

Jag skulle misstänka att kofångaren eller stegen (på de bilar som det finns) är längre ut än vad backkameran är.
Så är det på vår bil i (Elnagh).

Ha de
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Hej Jag håller med övriga om att bilprovningen inte bryr sig om detta.
Däremot kan det vara knepigt på Färjor t.ex där man är mera kinkiga med måtten. Men med glatt humör o vänligt uppträdande har jag klarat mig igenom
med min bil som är 0.5 m längre.
mvh
BerntM
 
F

F.d. 4879

Guest
Jag säger samma sak. Jag kan inte tänka mej att Bilprovningen skulle säga något, då skulle ju varenda Volvo V70/S80 behöva registreringsbesiktas som har extraljus. Jag tvivlar även på att back kameran kan bygga ut så pass mycket som 5cm med fäste och med största sannorlikhet så har du en stötfångardel eller ett cykelställ som redan bygger ut utanför tak kanten. Hur dom ställer sig mätning vid broar, färger mm kan jag inte uttala mej om men där är det väl pengarna som styr.. Men bygger den inte utanför bilens idag yttre mått så är det ju inga problem.
 
F

F.d. 4972

Guest
Det finns nog inte någon husbil med så platt stötfångare bak att inte en liten backkamera får plats inom bilens längd. Dessutom brukar bilprovningen ta till någon decimeter vid mätningen enligt min erfarenhet, så det kommer nog att gå bra. Vad jag vet så har inte färjorna till Tyskland någon elektronisk mätning av längden utan det är bara på öresundsbron.
/Lars
 
F

F.d. 4415

Guest
Hej Tommy!
Du kan vara helt lugn. Detta kollas ej av bilprovningen! Killarna i hallen kollar bara om det finns utstickande föremål som kan innebära en risk att tex en fotgängare kan skada sig på. De har för övrigt ingen koll på längd osv. För att kolla detta måste de gå in i något som heter QASB i datorn (motsvarar reg-beviset). Det har de i detta fallet ingen som helst anledning att göra. Det finns ingen heller ingen anledning att förelägga fordonet med en reg-besiktning för detta montage.

MVH/Före detta besiktningsman.
 
F

F.d. 25017

Guest
Hej och tack för många lugnande synpunkter. Det där med att de mäter bilen vid öresundsbron låter ju inte bra. Tyvärr sticker "stötfångaren" endast ut någon cm. Det som sticker ut mest är en bromslykta så jag har då högst 8 cm på mig om jag vill ligga under 6m (och det vill jag - annars kostar det 300kr mer att åka över bron, enkel resa).

Man kan ju undra hur de mäter längden, om det är stötfångare till stötfångare eller något mer avancerat?
/Tommy
 
F

F.d. 3581

Guest
Att färjorna mäter längden kan man väl ha förståelse för, eftersom utrymmet är begränsat.

Men att Öresundsbron av ren snikenhet tar extra betalt för några extra decimetrar är för mig helt obegripligt.....

Eller är det så packat med bilar på bron att decimetrarna är ett bekymmer.

Knappast - det är väl som vanligt, profiten som styr..

Bojkotta Öresundsbron tills man inför samma avgift för alla husbilslängder.

Hälsningar

Dag
 
Toppen