• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera till Knaus Van 550 2008

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Hej!
Tänker montera en trådbunden dubbellinskamera till våren. Har grubblat en del på kabeldragningen. Jag vill montera vid övre bromsljuset. För att inte kapa ledningen som går dit, frågade jag generalagenten Bergholms verkstad hur ledningen var dragen. Tyvärr kunde dom inte svara på detta. Kanske nån klubbmedlem vet? Annars får man försöka gå igenom plåten jätteförsiktigt och försöka flytta kabeln om den finns vid hålet. Målet är sedan att få hålet på insidan omedelbart ovanför hyllplanet på den tvärgående hyllan ovanför sängen. Då bör man kunna få en tämligen dold dragning vidare.
Jag har fastnat för ett kit med singelkabel. Man vill ju ha så få kablar som möjligt vid instrumentpanelen. En annan fördel är att det räcker med ett 8 mm hål. Har någon handlat av 2seetv i England? Har ställt ett par frågor till dom och svar kommer snabbt. Dessutom är priset hyfsat. Det enda som stör mig, är att kamerahållaren inte är av rostfritt stål, men man bör väl kunna förstärka lacken på nåt sätt? Här är länken till objektet:
Vehicle Twin Lens Camera and 7" Digital High Resolution Monitor 12-24V
Ha de´!
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Hej!

Har monterat en tvåkameralösning köpt från England till bra pris. När det gäller inkoppling för automatisk växling av kamera vid backning så kan det vara lite bökigt i en trådbunden lösning om man skall plocka signalen från backljuset genom en extra kabel från bakre till främre delen av bilen så jag brydde mig inte om denna. (Det går kanske att hitta en kopplingspunkt bland reglagen framtill men det verkar jobbigt.)
På backspegelmonitorn skiftar man lätt mellan de båda kamerorna och det är faktiskt så att det ibland är bra att kunna alternera mellan dessa vid backning.

Se mer på inlägg 3 i denna tråd:
http://www.husbilsklubben.se/forums/t91766/ .

MVH/Thomas Eriksson
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

På vår Twin satt det en biltemakamera redan när vi köpte den.
Den är trådlös men tar ström från skyltbelysningen. Kameran sitter med sitt fäste över nummerskylten.
Det fungerar faktiskt över förväntan bra.
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Jaa sacko, jag har tänkt på det, men har läst mig till att man bör dra in antennen från kameran till husbilens insida för att få bra mottagning. Dessutom ska ju kameran ha ström och helst skruvas fast. Då står man ju där med sina hål i plåten i alla fall!
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Hej Ingrid & Thomas!
Jag tänker också försöka få till en lösning där jag manuellt kan koppla på kameran via en strömbrytare och använda kameran som backspegel under färd.
Hälsningar
H
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Hej Håkan!
Singelkabeln mellan monitor och kamera innehåller både videosignaler från de båda linserna till montorn och ström från monitorn till kameran. Strömmen kommer in i singelkabeln via en liten kopplingsdosa som sitter på kabeln nånstans nära monitorn, men den enda kabel som behöver synas vid instrumentbrädan, är singelkabeln. Strömmen till kopplingsdosan har jag inte ännu klurat ut var jag ska hämta, men det finns säkert någon kabel med ständig ström som jag kan låna ifrån. Eventuellt via en säkringsadapter i säkringslådan vid vänster knä?
Hälsningar
H
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Hej Gundj!
Jag tänkte först göra så men fegade ur sedan jag läst om att många fått problem med överföringen mellan kamera och monitor. Jag såg också att det fanns teorier om att Canbus inte gillade att man lånade ström på detta sätt. Jag kom också på att jag ville se så mycket av bakväggen och stötfångaren som möjligt, så jag satsar på en högt monterad kamera.
Hälsningar
H
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

I ett trådbundet system, vilket frågan egentligen gällde, så får kamerorna nödvändig ström via signalkabeln. Detta innefattar det en liten centralenhet som drivs med 12/24 volt. I vår Ford Transit finns ett luckförsett utrymme ovanför instrumenteringen. Detta har ett 12 V-uttag och däri har jag placerat centralenheten. Från denna dras en sladd till kamerorna och en till backspegelmonitorn. Man kan med fördel peta in kablarna bakom klädseln på väggar och tak och inne i skåp samt kanske på lämpligt ställe dra ner kamera kabeln till golvet och följa befintlig ledningsdragning bakåt. Synlig kabel har jag dolt i en smal ledningskanal och förgreningen till de båda kamerorna kan man dölja i en enkel plastlåda. Den kameralösning jag förespråkar kräver två 8 mm hål genom bakväggen för inkopplingen av kamerorna. Dessa tätar man med butylmassa exempelvis Butyltätning - Tätningsmassa Tätmassa Fogmassa - Biltema
Förövrigt framgår tydligt i annonsen, jag länkat till tidigare, vad som ingår. Det är naturligtvis en del pill med ledningsdragningen, men den höga bildkvaliten jämfört med ett tråddlöst system, i varje fall när man vill ha en kontinuerlig backspegelvisning, är värd besväret!


Utanför ämnet:
I ett trådlöst system arbetar backkameran självständigt och har inbyggd sändare som skickar signalerna till en mottagare i monitorn, därför måste man förse den med strömmatning. Vill man då ha automatisk inkoppling vid backning, så tar man strömmen från backlampan, inte från skyltbelysningen för då är ju kameran igång hela tiden.
Hade förövrigt en Biltema trådlös backkamera från början och var inte nöjd med den. Betänk att om bilen är plåtklädd och inte har något fönster baktill, så har signalerna svårt att nå monitorn. Sätter man sedan kameran lågt, exempelvis på nummerplåten, så får kameran ofta arbeta i motljus eftersom man då får med ljus från himlen, vilket man slipper med en upptill monterad som riktas snett nedåt.
Med vänlig hälsning/Thomas
 
F

F.d. 29603

Guest
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Har en Knaus Boxstar plåtis med Biltemas digitala trådlösa kamera. Har den inkopplad hela tiden som en backspegel och fungerar utan problem för mig. Sändaren sitter inbyggd i kameraenheten så det är bara att ta ström från skyltbelysningen.
 
F

F.d. 53814

Guest
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Hej Gundj!
Jag tänkte först göra så men fegade ur sedan jag läst om att många fått problem med överföringen mellan kamera och monitor. Jag såg också att det fanns teorier om att Canbus inte gillade att man lånade ström på detta sätt. Jag kom också på att jag ville se så mycket av bakväggen och stötfångaren som möjligt, så jag satsar på en högt monterad kamera.
Hälsningar
H

Ett CAN-Bus-system vet inte vad som sitter längst ut på ledarna. Det bekymrar sig endast om ev hög strömförbrukning.

Överföringen fungerar utmärkt i vår bil, likaså mellan hästtransport och dragbil där kameran sitter i transporten.
 

Ingrid & Thomas

HBK Medlem
Inlägg
397
Kommun
Borås
HBK-Nr
4340
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Jag köpte ju själv tidigare en trådlös Biltema backkamera för att använda som backspegel vid körning och visst såg man en bild i den. Grejen är bara att en backkamera är kraftigt vidvinklig vilket gör att allt på lite avstånd blir för smått. Upphinnande bilar går inte att urskilja tydligt förrän de kommit ganska nära.

En kamera, som är avsedd att användas som backspegel, har längre brännvidd och det gör att man ser bilarna mycket tidigare. Har man då dessutom en högupplöst 7" monitor får man en mycket bra bild av trafiksituationen bakom. Jag vågar påstå att bilden blir bättre än i en vanlig backspegel. I dagsljus skall tilläggas, för naturligtvis har en kamerallösning problem när bilarnas strålkastare bländar bakifrån i mörker.

Passus: Vi lämnar nu kontinuerlig kontakt med Internet ett tag framöver så fortsatt medverkan i denna tråd är osäker. Är på väg till HBK Spanska Boule-mästerskap i Huercal Overa!

Med vänlig hälsning/Thomas
 

HenryB

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Umeå
HBK-Nr
14314
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Hej igen!
Då tror jag att det kit jag tittar på kommer att funka bra. Linsen med vidvinkel riktas snett ner och den andra rakt bakåt. Här uppe i Lappträsket är våren långt borta, så det blir ingen montering ännu, men planeringen är ju också rolig.
Trevlig resa sydvart och kör försiktigt!
Henry
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera till Knaus Van 550 2008

Flera av dom backkameror som säljs, har IR-belysningen innanför skyddsglaset. Då kan man inte se bakåt i mörkret, eftersom belysningen speglar sig i glaset.
 
Toppen