• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera ska det vara så

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Nu är backkameran nästan färdig monterad.All kabeldragning fixad inkoppling gjord skärmen på plats på instrumentbrädan.
Hied som man är så skulle ju kameran testar innan den sätts på plats på bilen.
Då ser jag att dom röda dioderna i kameran lyser hela tiden. Även när jag slår av skärmen fortsätter dom att lysa.
Ska det vara så:confused:
Jag har ju inte sett det på andra husbilar.
Ser väl konstigt ut när man parkerar för natten med en kamera som lyser rött hela tiden fast den inte är igång.
Sen vet jag inte hur mycket ström den tar om batteriet tömms om bilen står still någon vecka.
Den är inte kopplad över backkontakten utan för kontinuerlig drift att användas som backspegel under färd om jag vill.

Jörgen
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Backkamera ska det vara så

Den kabelen som skulle kobles til backbryteren må få en bryter. Bryteren på skjermen bryter oftest endast bildet.
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera ska det vara så

Tack för ett snabbt svar Knut.

Har varit och kopplat runt nu får dom inte att släckas.
Som jag ser det gäller nu att hitta en strömkabel som bara är strömförande när tändningen är till. Dom lyser inte när man står parkerad då.
Skärmen ska matas med ström, och kabeln till backen tänder bara skärmen när den blir aktiverad. Och då är där fortfarande ström på skärmen fast den är släkt och dioderna lyser.
Någon som har ett bra ställe att ta ström från runt instrumentpanelen.
Fiat 2009.

Jörgen
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Backkamera ska det vara så

ett bra ställe brukar vara cigguttaget. Gå in bakom panelen och skarva med lämplig materiel och avsäkra.

kontrollera först att cigguttaget är styrd ström via tändning.
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera ska det vara så

Tack Jimbo.

Tog det på extra uttaget vi sidan om cigguttaget är för max 185w så det ska nog fungera. Hitta även skruven (under gummiflärpen som ligger i botten på askkoppshållaren) för att få loss panelen.

Jörgen
 
P

Peter Pettersson

Guest
Sv: Backkamera ska det vara så

Nu är backkameran nästan färdig monterad.All kabeldragning fixad inkoppling gjord skärmen på plats på instrumentbrädan.
Hied som man är så skulle ju kameran testar innan den sätts på plats på bilen.
Då ser jag att dom röda dioderna i kameran lyser hela tiden. Även när jag slår av skärmen fortsätter dom att lysa.
Ska det vara så:confused:
Jag har ju inte sett det på andra husbilar.
Ser väl konstigt ut när man parkerar för natten med en kamera som lyser rött hela tiden fast den inte är igång.
Sen vet jag inte hur mycket ström den tar om batteriet tömms om bilen står still någon vecka.
Den är inte kopplad över backkontakten utan för kontinuerlig drift att användas som backspegel under färd om jag vill.

Jörgen
Hej!
Jag monterade en backkamera i år. Samma för mej. Men inte märkt att den tar någon ström
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera ska det vara så

Tack för ett snabbt svar Knut.

Har varit och kopplat runt nu får dom inte att släckas.
Som jag ser det gäller nu att hitta en strömkabel som bara är strömförande när tändningen är till. Dom lyser inte när man står parkerad då.
Skärmen ska matas med ström, och kabeln till backen tänder bara skärmen när den blir aktiverad. Och då är där fortfarande ström på skärmen fast den är släkt och dioderna lyser.
Någon som har ett bra ställe att ta ström från runt instrumentpanelen.
Fiat 2009.

Jörgen

Varför inte koppla den till backsignalen på samma sätt som skärmen är inkopplad. Då är den ju bara på när du lägger in backen.
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera ska det vara så

Tack för alla råd.
Nu blev den kopplad på uttaget vid sidan om cigguttaget.

Jag ville ha möjligheten att kolla bak under körning när jag har båten efter på trailer.

Sen har jag monterat DRL på bilen så ingen ström på bakljuset under körning i dagsljus.

Det bäst nu behöver jag inte jaga ut Lotta i ur och skur (mest hon som blir glad för det)

Ha en skön sommar där ute på vägarna.

Jörgen
 
Toppen