• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Backkamera och cykelställ?

F

F.d. 2436

Guest
Hej!

På vår nya och första husbil som vi får till våren skall vi ha en backkamera. Vi har även tänkt oss ett cykelställ. Är detta en "lyckad" kombination? Är det så att man bara kommer att se cyklar i displayen?

Finns det någon som har erfarenhet av detta? Tacksam för råd och synpunkter.

Hälsningar
Eva o Bernt
 
F

F.d. 8036

Guest
Sv: Backkamera och cykelställ?

Man får i regel vrida linsen lite utåt för att se ordentligt när man har cyklarna på. Men det kan ochså bero på vilken lins man har, dvs hur stor öppningsvinkel den har. Man får prova sig fram.
 
F

F.d. 673

Guest
Sv: Backkamera och cykelställ?

Jag kan rikta min kamera så jag ser "bortom" cykelstället. Fast eftersom jag har en lite egen konstruktion på mitt "cykelställ" tycker jag att det är bra att även kunna kolla in cykeln, så jag har kameran riktad så jag ser även den.
Det beror förstås på var kameran sitter, men nog ska det kunna funka även med cykelställ!!
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera och cykelställ?

Hej Bernt T, det fung helt Ok för oss. Vi fäster cyklarna så att de med sin övre del står "tajt" intill bilens bakparti och vi vrider även cykelstyrena så att de blir parallella med cykelramarna. På detta sätt blir "cykelpaketet" smalt och det fungerar med kamerasikten.

Med detta arrangemang kan vi utan problem också ha ett kapell över cyklarna, vi har i vårt fall bara 2 cyklar. Ställer vi upp kameran som vi också prövat med så kan man lika gärna använda de ordinarie backspeglarna (dock problem med avståndsbedömningen).
 

Pirkko & Kjell

HBK Medlem
Inlägg
228
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
415
Medlemskap
2024
Sv: Backkamera och cykelställ?

På vår bil sitter kameran ovanför nummerplåten, under cykelstället. Fördelen är att man ser det som är litet ex småbarn, husdjur osv som råkar stå väldigt nära bilen.
Lätt att torka av linsen också.
Däremot är displayen för liten.
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Backkamera och cykelställ?

Har du ett högt monterat bromsljus, så tänk på att montera kameran nedanför.
Vår kamera är felmonterad - dvs ovanför bromsljuset - så jag ser bara rött när jag bromsar och backar i mörker.
ds
 
Toppen